Oppimisen tuki
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on osa koulun opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä.
Tiernan koulun kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja Minna Järvinen, p. 050 3735532
(minna.jarvinen@pohde.fi), Heinätori, Kajaanintulli ja Pajaluokat
Kouluterveydenhoitaja Pirkko Autio, p. 044 703 4475
(pirkko.autio@pohde.fi), Leinonpuisto ja Kasarmintie
Opiskeluhuolto
Tiernan koulun opiskeluhuolto
Koulukuraattori Johanna Papunen, p. 044 7039672, johanna.papunen@pohde.fi
Koulupsykologipalvelut: oppimiseen liittyvissä asioissa psykologipalveluja saatavilla konsultaatiopalveluina. Konsultaatiopyyntöjen osalta yhteys suoraan koulukuraattoriin tai kouluterveydenhoitajaan.
Opiskeluhuoltoryhmä
Tiernan koulun kaikessa toiminnassa korostuu opiskeluhuollollinen näkökulma. Tiernan koulussa opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, apulaisjohtajat, koulukuraattori, koulupsykologi ja kouluterveydenhoitajat. Ryhmään voidaan kutsua koulun henkilöstöä, opettajia ja koulunkäynninohjaajia, käsiteltävien aiheiden mukaan. Opiskeluhuoltoryhmän tehtävänä on linjata koulun yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä sekä laatia ja päivittää koulun opiskeluhuoltosuunnitelma.
Koko koulun ja sen eri asteisten yhteisöjen (koulu, yksikkö, ryhmä) hyvinvoinnin kehittäminen ja ylläpitäminen on koko henkilöstömme tehtävä. Koulussamme korostuu oppilaiden hoitavan ja kuntouttavan tahon sekä sosiaalipalvelujen toimijoiden kanssa tehtävä verkostoyhteistyö. Säännöllinen yhteistyö koulun oppilashuoltoryhmän ja yhteistyötahojen kesken on edellytys toimivalle verkostoyhteistyölle.
Yhteisöllinen opiskeluhuolto kohdistuu koko opiskeluyhteisöön, mutta työtä voidaan myös kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille. Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö voi koostua esimerkiksi vuorovaikutustaitojen ja mielenterveyden edistämisestä sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukemisesta.
Yksilökohtaisessa verkostoyhteistyössä arvioidaan ja suunnitellaan oppilaan tarvitseman tuen määrä ja toteutusmuodot. Erityiskoulussa yksilökohtaista oppilashuoltoa toteutetaan enimmäkseen verkostoissa yksilöllisen kuraattori- ja psykologityön sijaan. Yksittäisiin oppilaisiin kohdennettavien opiskeluhuollollisten toimien tavoitteena on oppimisen esteiden, oppimisvaikeuksien, koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvien muiden ongelmien ehkäiseminen, tunnistaminen, lieventäminen ja poistaminen mahdollisimman varhain.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Koulumme järjestää oppilaalle vaativaa tukea silloin, kun lähikoulun tai alueen tehostettai erityisen tuen järjestelyt eivät riitä ja koulunkäynnin jatkuminen sitä välttämättä edellyttää.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tiernan koulussa vain Sairaalakoulun yksikön oppilas voi saada joko yleistä, tehostettua tai erityistä tukea. Muissa koulumme yksiköissä oppilaat saavat erityistä tukea.
Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan tarvitsemasta muusta tuesta. Erityisopetus on ensisijaisesti pedagogista, oppimisen tukea, muu tuki taas koulunkäynnin tukea. Opetus toteutetaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaan.
Useimmilla koulumme oppilailla on ns. vaativan erityisen tuen tarve. Vaativaa ja monialaista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat lapset ja nuoret, joilla on vakavia psyykkisiä pulmia, käyttäytymisen ja oppimisen haasteita, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismikirjoa. Koulumme järjestää oppilaalle vaativaa tukea silloin, kun lähikoulun tai alueen tehostetun tai erityisen tuen järjestelyt eivät riitä ja koulunkäynnin jatkuminen sitä välttämättä edellyttää.