Kirjaston usein kysytyt kysymykset
Kirjastokortti ja PIN-koodi
Miten saan kirjastokortin?
Saat kirjastokortin mistä tahansa OUTI-kirjastosta tai kirjastoautosta. Alle 15-vuotiaalla täytyy olla huoltajan kirjallinen suostumus kirjastokorttiin. Huoltaja vastaa alle 18-vuotiaan lainoista eli jos olet alle 18-vuotias, tarvitsemme huoltajasi tiedot korttia varten.
Voit tulostaa ja täyttää kirjastokortin ilmoittautumislomakkeen jo valmiiksi:
Tulostettava ilmoittautumislomake, aikuiset (pdf)
Tulostettava ilmoittautumislomake, alle 18-vuotiaat (pdf)
Lomakkeita saa myös kaikista kirjastoista ja kirjastoautoista. Yli 18-vuotiaiden on esitettävä kuvallinen henkilöllisyystodistus korttia hakiessa. Ensimmäinen kirjastokortti on maksuton.
Missä kirjastoissa voin käyttää OUTI-kirjastokorttia?
Voit käyttää korttia kaikissa OUTI-kirjastoissa ja kirjastoautoissa. OUTI-kirjastoihin kuuluvat Hailuodon, Iin, Kempeleen, Kuusamon, Limingan, Lumijoen, Muhoksen, Oulun, Pudasjärven, Pyhäjoen, Raahen, Siikajoen, Taivalkosken, Tyrnävän, Utajärven ja Vaalan kirjastot ja kirjastoautot.
OUTI-kirjastokortti on lisäksi käytössä Oulun koulukirjastoissa, Limingan Ojanperän koulun kirjastossa, Taivalkosken Hutun koulun kirjastossa, Oulun elokuvakeskuksen kirjastossa, Oulun sarjakuvakeskuksen kirjastossa ja Byströmin Ohjaamon kirjastossa.
Kirjastokorttini on vanhentunut, miten voin uusia tai päivittää sen?
Voit uusia tai päivittää kirjastokorttisi asioimalla jossain OUTI-kirjastossa tai puhelimitse.
Yhteystietosi tarkistetaan kymmenen vuoden välein. Kirjastokortti vanhenee, vaikka olisit käyttänyt kirjastoa äskettäin. Tarkoitus on pitää yhteystiedot ajan tasalla.
Kirjastokorttini on kadonnut. Mitä pitää tehdä? Miten saan uuden?
Kirjastokortin voi laittaa lainauskieltoon ilmoittamalla katoamisesta puhelimitse, sähköpostilla tai asioimalla missä tahansa kirjaston toimipisteessä. Uuden kortin voit saada mistä tahansa OUTI-kirjaston toimipisteestä. Yli 18-vuotiaiden on esitettävä kuvallinen henkilöllisyystodistus korttia hakiessa. Uusi kortti kadonneen tilalle maksaa 2 €.
Minulla ei ole PIN-koodia. Miten saan sen?
Saat PIN-koodin mistä tahansa kirjaston toimipisteestä. Mikäli asiakastietoihisi on tallennettu sähköpostiosoite, voit saada PIN-koodin palautuslinkin sähköpostiisi OUTI-verkkokirjaston kirjautumisikkunan Unohditko PIN-koodisi -linkin kautta. PIN-koodia ei voi saada puhelimitse.
Olen kadottanut PIN-koodini. Miten saan uuden?
Saat uuden PIN-koodin mistä tahansa kirjaston toimipisteestä. Voit tilata uuden PIN-koodin myös OUTI-verkkokirjaston kirjautumisikkunan Unohditko PIN-koodisi -linkin kautta, mikäli sähköpostiosoitteesi on tallennettu asiakastietoihisi. PIN-koodia ei voi saada puhelimitse.
Miksi PIN-koodia tarvitaan lainaamisen lainausautomaatilla?
Kirjastokortilla voi saada aikaan isoa vahinkoa, jos kortti katoaa ja epärehellinen löytäjä ehtii lainata kirjastosta vaikkapa jälleenmyyntitarkoituksessa aineistoa, ennen kuin huomaat kortin katoamisen. PIN-koodi antaa turvaa näissä tilanteissa.
Lainausautomaateilla on lisäksi käytettävissä palveluita, joiden takaa paljastuu lainaajan tietoja: laina-, varaus- ja maksutietoja. Nämä ovat luottamuksellisia tietoja, jotka kirjaston täytyy suojata PIN-koodilla. Esimerkiksi omatoimiaikoina on kätevää, että asiakkaat pystyvät uusimaan lainansa automaatilla ja tarkistamaan varaus- ja maksutilanteensa. Näitä palveluja myös käytetään automaateilla aktiivisesti.
Asiakastiedot ja viestit
Nimeni on vaihtunut, miten saan vaihdettua sen tietoihini?
Nimenmuutokset täytyy ilmoittaa kirjastoon henkilökohtaisesti. Ota mukaan ajantasainen kuvallinen henkilöllisyystodistus, jossa on nykyinen nimesi.
Yhteystietoni ovat muuttuneet. Miten minun tulee toimia?
Ilmoita osoitteen, sähköpostin tai puhelinnumeron muutoksista aina kirjastoon. Voit tehdä muutospyynnön myös OUTI-verkkokirjastossa omissa tiedoissa.
Saan viestejä kirjastolta, vaikka en ole asioinut kirjastossa. Miksi saan viestejä?
Jos sinulla on alle 18-vuotiaita huollettavia, joilla on kirjastokortti, heidän tiedoissaan voi olla sähköpostiosoitteesi.
On myös mahdollista, että joku toinen asiakas on ilmoittanut väärän sähköpostiosoitteen omiin tietoihinsa.
Mikäli saat kirjastolta viestejä, jotka eivät mielestäsi kuulu sinulle, ota yhteyttä kirjastoon puhelimitse, sähköpostilla tai asioimalla jossain kirjaston toimipisteessä.
Miten saan muistutuksen eräpäivästä sähköpostiini?
Voit lisätä eräpäivämuistutuksen OUTI-verkkokirjastossa omissa tiedoissasi. Voit valita, montako päivää ennen eräpäivää haluat saada muistutuksen.
Kirjasto ei ole vastuussa lainojen myöhästymisestä, jos ilmoitus ei lähde tai tule perille asiakkaalle.
Miten toimin, kun läheiseni on menehtynyt? Miten saan poistettua henkilötiedot kirjaston asiakasrekisteristä?
Voit ilmoittaa asiasta mihin tahansa OUTI-kirjastoon. Asiakkaalla olleet lainat tulisi palauttaa, jos se on mahdollista. Mikäli hänellä on alle 18-vuotiaita huollettavia, täytyy huollettavat siirtää toisen huoltajan kirjastokortin tietoihin ennen kortin poistamista. Kirjastomaksuja ei peritä menehtyneen läheisiltä.
Maksut ja maksaminen
Miten voin maksaa kirjastomaksujani?
Voit maksaa maksusi OUTI-verkkokirjastossa verkkomaksuna. Maksut voi maksaa myös kirjastoihin, joissa on kassapalvelut.
Maksukorttimaksuja vastaanottavia kirjastoja on kymmenen: Pekurin kirjasto sekä Haukiputaan, Kaakkurin, Kaijonharjun, Karjasillan, Kiimingin, Maikkulan, Myllyojan, Oulunsalon ja Rajakylän kirjastot.
Käteismaksuja vastaanotetaan Pekurin kirjastossa sekä kirjastojen yhteydessä olevissa Oulu10-palvelupisteissä Haukiputaalla, Kiimingissä, Oulunsalossa, Ylikiimingissä ja Yli-Iissä.
Miksi en voi maksaa maksujani verkossa?
Verkkomaksamisen minimisumma on 0,65 €. Mikäli maksujen summa on pienempi, voi maksut maksaa asioimalla maksuja vastaanottavassa kirjastossa.
Verkkomaksaminen estyy myös, jos asiakastietoihisi ei ole tallennettu sähköpostiosoitetta. Se tarvitaan, jotta verkkomaksun välittäjä voi lähettää maksuvahvistuksen.
Olen maksanut laskutetun aineiston. Miksi minulla on edelleen lainakielto?
Lainauskielto poistuu heti, kun kirjastolle on tullut tieto maksu suorittamisesta. Tässä voi mennä 1-3 arkipäivää. Mikäli aikaa on kulunut pidempään, kannattaa ottaa yhteyttä kirjastoon asian selvittämiseksi. Mikäli sinulla on yli 12 euroa kirjastomaksuja, pitää maksut maksaa, että lainakielto poistuu.
Kasvavatko kirjastomaksut korkoa, jos en maksa niitä heti?
Maksut eivät kasva korkoa.
Miten voin korvata kadonneen tai vahingoittuneen aineiston?
Voit korvata aineiston maksamalla korvaushinnan. Hintaa voit kysyä kirjaston asiakaspalvelusta. Sekä uuden että vanhemman aineiston voi korvata myös täysin vastaavalla, siistikuntoisella kappaleella. Kuvatallenteita (DVD tai Blu-ray) ei kuitenkaan voi korvata uudella kappaleella kirjaston maksaman tekijänoikeusmaksun vuoksi. Lainasta kertyneitä myöhästymis- ja palautuskehotusmaksuja ei tarvitse maksaa, jos korvaat aineiston. Kirjasto poistaa maksut lainaajan tiedoista, kun tuot uuden kappaleen tai maksat korvaushinnan.
Jos olet jo saanut laskun korvattavasta aineistosta, et voi korvata aineistoa enää muulla tavoin.
Lainat ja varaukset
Varaukseni on ollut jo monta päivää matkalla noutopaikkaan. Miten saisin sen nopeammin?
Varauksen kulkua ei voi nopeuttaa. Varaukset tulevat asiakkaalle yleensä viikon kuluessa siitä, kun ne ovat lähteneet kuljetukseen. Joistain kirjastoista kuljetuksia on vain kerran viikossa.
OUTI-verkkokirjastossa näkyy useita niteitä varaamaani aineistoa paikalla, mutta varaukseni on edelleen voimassa. Miksi varaukseni ei lähde kuljetukseen?
Paikalla olevat niteet voivat olla sellaisia, jotka eivät ole varattavissa (esim. lyhytlainat ja koulukirjastojen aineisto). Osa kirjastoista on avoinna vain kerran viikossa tai esim. remontin vuoksi kokonaan suljettuna, minkä vuoksi varauksia ei lähde niistä kuljetukseen.
En halua varaukseni tulevan heti. Voiko sen keskeyttää joksikin ajaksi?
Voit keskeyttää varauksesi toistaiseksi ja säilyttää sijoituksesi varausjonossa, ellei varaus ole vielä matkalla noutopaikkaan tai noudettavana.
Keskeytyksen voi tehdä OUTI-verkkokirjastossa kirjautuneena omille sivuille kohtaan ”Varaukset”. Valitse keskeytettävän varauksen kohdalla ”Jäädytä (keskeytä väliaikaisesti)”. Varaus on keskeytettynä, kunnes vapautat sen valitsemalla ”Vapauta (poista väliaikainen keskeytys)”. Voit myös asettaa keskeytyken voimassaoloajan, minkä jälkeen varaukset vapautuvat automaattisesti.
Voit myös keskeyttää varauksesi ottamalla yhteyttä kirjastoon.
Olen palauttanut lainani, mutta se näkyy edelleen omissa lainoissani. Miten tulisi toimia?
Ota yhteyttä kirjastoon puhelimitse, sähköpostilla, OUTI-verkkokirjaston chatissa tai asioimalla jossain kirjaston toimipisteessä.
En tarvitsekaan varaamaani aineistoa. Miten voin perua varauksen?
Voit perua varauksen OUTI-verkkokirjastossa, ellei se ole jo noudettavana. Mikäli varaus on noudettavana, ota yhteyttä kirjastoon. Voit myös lainata noudettavaksi saapuneen varauksen ja palauttaa sen heti.
Voinko palauttaa lainani toiseen kirjastoon?
Voit palauttaa lainasi mihin tahansa OUTI-kirjastoon tai kirjastoautoihin. Poikkeuksena liikuntavälineet ja kausikortit, jotka tulee palauttaa lainauskirjastoihinsa.
Palvelut ja aukioloajat kirjastoissa
Miksi Googlessa näkyy eri aukioloajat kuin kirjaston ovessa, verkkosivuilla tai OUTI-verkkokirjastossa?
Aukioloajat kannattaa aina tarkistaa OUTI-verkkokirjastosta tai kirjaston nettisivuilta.
Missä voin kopioida?
Kopiokone on käytettävissä Pekurin kirjastossa sekä Haukiputaan, Jäälin, Kaakkurin, Kaijonharjun, Karjasillan, Kastellin, Kaukovainion, Kiimingin, Maikkulan, Myllyojan, Oulunsalon, Pateniemen, Rajakylän, Ritaharjun, Tuiran, Yli-Iin ja Ylikiimingin kirjastoissa. Kopioida voi vain asiakaspalveluaikoina.
Missä voin käyttää tietokonetta ja tulostinta?
Voit käyttää tietokonetta kaikissa Oulun kirjastoissa. Myös tulostaa voit kaikissa kirjastoissa Aseman ja Hiukkavaaran kirjastoa lukuun ottamatta. Tulostaa voi vain asiakaspalveluaikoina. Tietokoneet ovat käytössä myös omatoimiaikaan. Voit tarkistaa aukioloajat OUTI-verkkokirjastosta tai kirjaston nettisivuilta.
Missä voin skannata?
Kopiointiin ja skannaamiseen sopiva monitoimilaite löytyy Pekurin kirjastosta sekä Haukiputaan, Jäälin, Kaakkurin, Kaijonharjun, Karjasillan, Kastellin, Kaukovainion, Kiimingin, Koskelan, Maikkulan, Myllyojan, Oulunsalon, Pateniemen, Puolivälinkankaan, Rajakylän, Ritaharjun, Tuiran, Yli-Iin ja Ylikiimingin kirjastoista. Skannata voi vain asiakaspalveluaikoina.
Missä voin käyttää paperisilppuria?
Paperisilppuri on käytettävissä Pekurin kirjastossa aukioloaikojen mukaisesti ilman ajanvarausta. Silppurin käyttö on maksutonta.
Missä kirjastoissa on kirjojen ja lehtien kierrätyspiste?
Asiakkaiden omien kirjojen ja lehtien kierrätyspiste on Haukiputaan, Jäälin, Kaakkurin, Kaijonharjun, Karjasillan, Kastellin, Kaukovainion, Kellon, Kiimingin, Maikkulan, Myllyojan, Oulunsalon, Pekurin, Rajakylän, Ritaharjun, Tuiran, Yli-Iin ja Ylikiimingin kirjastoissa.
Kierrätyspisteeseen voi jättää omia tarpeettomia kirjoja ja lehtiä pieniä määriä kerralla. Ethän tuo pelejä, elokuvia, kirjastosta poistettua aineistoa, sanomalehtiä, ilmaisjakeluja, vanhoja tietosanakirjoja etkä rikkinäisiä tai likaisia kirjoja ja lehtiä.
Missä kirjastoissa on palautusluukku?
Palautusluukut ovat käytössä Haukiputaan, Kiimingin ja Oulunsalon kirjastoissa, kun kirjastot ovat kiinni. Oulunsalon kirjaston palautusluukkuun aineistoa voi palauttaa Kauppakeskus Kapteenin aukioloaikojen mukaan.
Huomioithan, että luukkuun palautetut lainat palautuvat vasta seuraavana aukiolopäivänä, joten eräpäivänä tai sen jälkeen palautetuista lainoista voi kertyä myöhästymismaksuja.
Missä kirjastoissa on poistomyyntiä?
Kirjaston kokoelmista poistetun aineiston myyntiä on jatkuvasti Haukiputaan, Kaijonharjun, Karjasillan, Kiimingin, Oulunsalon ja Rajakylän kirjastoissa asiakaspalveluaikoina. Maksaa voi pankkikortilla.
Missä kirjastoissa voi asioida lemmikin kanssa?
Lemmikit ovat tervetulleita pistäytymään Haukiputaan, Kaakkurin, Karjasillan, Kiimingin, Koskelan, Maikkulan, Myllyojan, Oulunsalon, Pateniemen, Pekurin, Tuiran, Yli-Iin ja Ylikiimingin kirjastoihin. Lemmikiltä odotetaan hyvää käytöstä kirjastossa.
Lisätietoa lemmikin kanssa vierailusta kirjastossa.
E-aineistot
Mitä aineistoja kirjasto tarjoaa verkossa käytettäväksi?
Voit lukea ja kuunnella verkossa suomen- ja englanninkielisiä kirjoja ja äänikirjoja sekä sanoma- ja aikakauslehtiä sekä suomeksi että myös muilla kielillä ympäri maailmaa. Lisäksi voit käyttää soitonopetusvideoita tai kuunnella klassista musiikkia. Voit myös katsella elokuvia sekä klassisen ja taidemusiikin konserttitaltiointeja suoratoistona.
Mitä tarvitsen, että pääsen käyttämään e-aineistoja?
E-aineistoja pääset käyttämään, kun sinulla on joku Kainuun tai Pohjois-Pohjanmaan kuntien kirjastokorteista ja siihen liitetty PIN-koodi. Kirjaston tarjoamat e-palvelut ja linkit niihin löytyvät verkkokirjastosta omalta ekirjasto-välilehdeltä esim. OUTI-verkkokirjaston eKirjasto-sivu.
Voinko käyttää e-aineistoja, jos minulla on lainauskielto?
E-aineistoja voi käyttää, vaikka kirjastokortti on lainauskiellossa.
Miksi en voi lukea sanomalehtiä etänä kotoa?
Sanomalehtiä voi lukea ainoastaan kirjastossa lisenssisopimusten vuoksi. Kirjastossa voit kuitenkin lukea sanomalehtiä ePress-palvelusta myös omalla laitteellasi, kun liität sen langattomaan kirjasto-verkkoon.
Minulla on ongelmia e-aineistojen käytössä. Mihin otan yhteyttä?
Ota yhteyttä kirjastoon puhelimitse, sähköpostilla, OUTI-verkkokirjaston chatissa tai asioimalla jossain kirjaston toimipisteessä.
Kirjaston keskitetty asiakaspalvelu
Kysyttävää lainoistasi, varauksistasi, asiakastiedoistasi tai kirjaston palveluista?
Soita: 08 5584 7337
ma–to klo 9-16, pe klo 9–15
Muina kellonaikoina ota yhteyttä suoraan kirjastoihin tai käytä kirjaston palveluja verkossa.
Kysy kirjastosta!
Tarvitsetko apua tiedonhaussa tai lisätietoa kirjaston palveluista?
Lähetä sähköpostia: info.kirjasto@ouka.fi
Täytä yhteydenottolomake
Asiakastietoja käsittelemme vain puhelimessa tai paikan päällä kirjastoissa.