Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä.
Oppilaat tulevat yhdenvertaisesti kohdatuksi sekä kuulluksi ja heillä on mahdollisuus osallisuuteen ja vaikuttamiseen
Oppimis- ja arviointikeskustelut toteutuvat jokaisen oppilaan kanssa. Oppilaan osallisuus otetaan oppimisskeskustelussa keskeiseksi teemaksi oppimistavoitteiden rinnalle. Koulu kehittää osallisuuden mahdollisuuksia tehdyn suunnitelman mukaisesti. Koulun oppilaskunnassa on jokaiselta luokalta edustaja. Oppilaskunnan kautta oppilaat saavat äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa ja voivat vaikuttaa kouluyhteisönsä kehittämiseen. Oppilaskunta edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä kaikkien kouluyhteisön jäsenten välillä.
- opiskeluhuollon vuosikello
- kouluterveyskyselyn nostot ja toimenpiteet
- hyvinvointipolku ja vuosikello
- joka toinen vuosi kouluterveyskysely
- joka toinen vuosi tasa-arvo-ja yhdenvertaisuuskysely
- joka toinen vuosi kiusaamiskysely
- kuukausittaiset muistutukset henkilökunnalle eri teemoilla esim. muistutus valvontaluokan oppilaiden koemenestyksen seuraamisesta, poissaolojen seuraamisesta, jne.
Tavoitteet
Oppimisen tuen uudistus on käynnistynyt lukuvuoden 2025-2026 aikana. Keskeistä on yhteisten toimintamallien kehittäminen ja kokeilu koulussamme. 1.-2.-luokkien oppilaat osallistuvat arviointikeskusteluun. Oppimiskeskustelut järjestetään 3.-9.-luokkalaisille oppilaille. Tuen uudistuksesta tiedotetaan huoltajia lukuvuoden aikana.
Toimenpiteet
- erityisopettajien ja mentoriopettajan konsultaatiot
- kirjaamisiltapäivät
- oppilaspalaverit
- yhteissuunnittelu
- pedagogiset viikkopalaverit
- materiaalien jakaminen ja koulutuksista tiedottaminen
Läsnäolon tukemisen malli
Hyvä olla koulussa -Läsnäolon tukeminen Oulussa
Video-linkki Oulun läsnäolonmalliin
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajat Jäälin koululla
Päivi Laine 1.-4. lk+ VET-ryhmät. Lisäksi työskentelee Ylikylän ja Huttukylän kouluilla. puh. 044 499 3113
Petra Ilvesluoto 5.-9. lk oppilaat. Lisäksi työskentelee Yli-Iin koululla. puh. 040 5029 191
Terveydenhoitaja on paikalla Jäälissä pääsääntöisesti ma-pe.
Päivystystunti ilman ajanvarausta oppilaille klo 10.15-11.15.
Yhteydenotot terveydenhoitajaan puhelimitse tai Wilma-viestillä.
Terveydenhoitaja tapaa lapset vuosittain.
Laaja terveystarkastus on 1., 5. ja 8. luokilla. Laaja terveystarkastus koostuu terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastuksista. Laajaan terveystarkastukseen kutsutaan myös vanhemmat.
Terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä kaikissa oppilaan terveyteen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa kuka tahansa koulun henkilökuntaan kuuluva tai terveydenhoitaja paikalla/vapaana ollessaan.
SAIRAUSASIOISSA ja PÄIVYSTYSTAPAUKSISSA ohjataan menemään Kiimingin hyvinvointikeskukseen akuuttivastaanotolle päiväaikaan.
Kiireetön ajanvaraus Kiimingin hyvinvointikeskus p. 08-669 2039
Ilta-aikaan sairaus/päivystysasioissa hakeudutaan Oulun seudun yhteispäivystykseen. Ennen yhteispäivystykseen menoa, soita Pohteen päivystysapuun 116117.
Oppilaanohjaus
OPPILAANOHJAUS
Ohjaus on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa oppilaan oppimisen, kasvun ja kehityksen tueksi. Se on kaikkien koulussa työskentelevien yhteistä työtä. Jokaista oppilasta kunnioitetaan yksilönä, jolla on oikeus laadukkaaseen ja omiin tarpeisiinsa nähden riittävään ohjaukseen. Opetushallitus on laatinut hyvän ohjauksen kriteerit eri kouluasteille. Kriteerien tavoitteena on varmistaa lasten ja nuorten laadukkaan ohjauksen saatavuus asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta.
Tutustu tästä Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteereihin.
Oppilaanohjauksen tavoitteena on tukea oppilaita heidän koulutyössään, lisätä hyvinvointia koulussa sekä ehkäistä syrjäytymistä. Sen avulla edistetään myös koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Ohjauksen tuella oppilas tekee omiin kykyihinsä ja kiinnostuksiinsa perustuvia opiskelua, koulutusta, arkielämää ja elämänuraa koskevia ratkaisuja. Yläkoulussa oppilaanohjauksen toimintatapoja ovat mm. oppilaanohjauksen luokkatunnit, pienryhmäohjaus ja henkilökohtainen ohjaus sekä erilaiset työelämään tutustumisen tavat, kuten TET-jaksot ja tutustumisvierailut. Alakoulussa oppilaanohjauksesta vastaavat luokanopettajat, yläkoulussa oppilaanohjausta koordinoi oppilaanohjaaja. Yläkoulun päättövaiheessa (8. ja 9. luokilla) osa oppilaista voi saada tehostettua henkilökohtaista ohjausta opintojensa ja hyvinvointinsa tueksi ja jatko-opintojen suunnitteluun.
Lue lisää tehostetusta henkilökohtaisesta ohjauksesta Opetushallituksen sivuilta.
Oppilaanohjaajat:
Meri Hirvonen
p. 040 844 5417
meri.hirvonen@ouka.fi
Marianne Palokangas, 7B:n oppilaanohjaus
p. 044 499 3179
marianne.palokangas@eduouka.fi
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, apulaisjohtaja, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, opinto-ohjaaja, ala- ja yläkoulun erityisopettajien edustajat, oppilaiden ja huoltajien edustajat. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
Linkki Opetushallituksen opiskeluhuolto-sivustolle https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/opiskeluhuolto
KOULUKURAATTORI
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija. Kuraattori osallistuu kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori osallistuu tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun.
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Jäälin koulussa työskentelee koulukuraattori Katja Kuusirati. Hänet tavoittaa puhelimitse (myös tekstiviesti/ WhatsApp) numerosta 050 318 8098 ja sähköpostitse (etunimi.sukunimi@pohde .fi).
VIDEOLINKKI
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Oppimisentuen uudistus
Oppimisentuen uudistus astui perusopetuksessa voimaan 1.8.2025. Uudistuksen tavoitteena on tukea oppilasta varhaisessa vaiheessa, ennaltaehkäisevästi ja mahdollisimman inklusiivisesti. Tukimuotojen painopiste siirtyy ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, joita ovat esimerkiksi opetusjärjestelyt ja tukiopetus. Oppilaskohtaisia tukimuotoja, esimerkiksi erityisopettajan antama opetus tai pienryhmässä annettava opetus, käytetään silloin, kun ryhmäkohtaiset tuen muodot eivät ole riittäviä.
Oppimisentuen uudistuksen siirtymälukuvuosi on 2025-26.