Opetussuunnitelma
Sivistysohjelman strategiset painopisteet:
- Hyvinvointi ja osallisuus
- Kestävä tulevaisuus
- Digitalisaatio
- Kansainvälisyys
Hyvinvointi ja osallisuus
Oppilaat tulevat yhdenvertaisesti kohdatuksi sekä kuulluksi ja heillä on mahdollisuus osallisuuteen ja vaikuttamiseen.
Turvallinen ilmapiiri on oppimisen perusta. Korostamme kohtaamisen merkitystä jokapäiväisessä koulutyössä. Hyvä kohtaaminen on läsnäoloa, kuuntelemista, aitoa kiinnostusta, toisen kunnioittamista sekä sitä, että tunteille annetaan tilaa. Keskeistä on luoda turvallinen ja luottamuksellinen ilmapiiri, jossa jokainen voi saada arvostusta ja kunnioitusta omana itsenään. On tärkeää, että tunnistamme vahvuuksia toisissamme ja annamme myönteistä palautetta.
Oppilaat osallistuvat koulun juhlien ja tapahtumien suunnitteluun sekä toteuttamiseen. Koulullamme toimii aktiivisesti oppilaskunta, tukioppilaat ja ympäristöraati. Lisäksi oppilaita on osallistettu Välkkäri-toimintaan välituntitoimintojen järjestämiseksi. Hyvinvoinnin ja osallisuuden tilannetta kartoitetaan lukuvuoden aikana erilaisin kyselyin.
Turvataan oppimista ja kasvua edistävä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työympäristö.
Oppimista ja kasvua edistetään yhteisellä toimintakulttuurilla ja vahvistamalla yhteisöllisyyttä. Koulun järjestyssäännöt, toimintamallit ja struktuurit luovat turvallisen oppimisympäristön. Pedagoginen hyvinvointi koostuu oppilaiden ja opettajien hyvinvoinnista. Opettajien pedagoginen hyvinvointi heijastuu suoraan oppilaiden hyvinvointiin ja oppilaiden hyvinvointi puolestaan vaikuttaa tutkimusten mukaan heidän oppimiseensa. Turvallisessa ja oppimista edistävässä kouluympäristössä kaikki tulevat aidosti kohdatuiksi ja oppilaiden kasvu ja oppiminen on keskiössä. Opettajat ja oppilaat luovat turvallista ympäristöä yhdessä. Koulun aikuiset rakentavat turvallista ympäristöä ja pedagogista hyvinvointia muun muassa poistamalla oppimisen esteitä ja kehittämällä pedagogisia käytäntöjä esimerkiksi joustavilla pedagogisilla ratkaisuilla, jotka huomioivat yksilölliset opintopolut. Oppilaat puolestaan vaikuttavat omalla toiminnallaan turvallisen ilmapiirin kehittymiseen esimerkiksi omassa luokassaan. Myös johtamistyö on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä ja toimintakulttuurin rakentamisessa.
Vuosiluokilla 1-6 opiskellaan pääosin omassa opetusryhmässä. Yhteistyötä tehdään tiiviisti vuosiluokan sisäisesti. Vuorovaikutus- ja työskentelytaitoja opitaan erilaisten joustavien ryhmittelyjen myötä. Välitunneille tarjotaan erilaisia hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä lisääviä välituntitoimintoja.
Vuosiluokilla 7-9 on oppitunneilla käytössä ns. kotiryhmät, jotka vaihtuvat lukuvuoden aikana. Näiden ryhmien avulla opitaan vuorovaikutus- ja työskentelytaitoja erilaisten ihmisten kanssa. Oppilaiden hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi tarjotaan välitunneilla mahdollisuudet mielekkääseen tekemiseen.
Kestävän tulevaisuuden Opinvirta
Kestävän tulevaisuuden Opinvirran kolme keskeistä teemaa ovat luontosuhde, kiertotalous ja ilmasto-osaaminen. Näiden teemojen kautta Opinvirta sanoittaa meille ekososiaalista sivistystä. Ekososiaalinen sivistys on elämistä vastuullisesti yhden maapallon rajoissa muita ihmisiä, eliölajeja ja luontoa kunnioittaen. Opinvirran keskeiset ja joskus vaikeatkin teemat koskettavat meitä kaikkia. Mutta sen sijaan, että kadotamme toivon, voimme ottaa aktiivisen roolin ja toimia. Toiminta lähtee kiinnostuksesta ja empatiasta luontoa ja sen monimuotoisuutta kohtaan, sillä siitä mitä arvostat, siitä haluat pitää huolta. Ja se on Opinvirran tavoite: pitää huolta Oulun ja koko planeetan tulevaisuudesta, sekä kasvattaa kestävyysosaajia.
Lue tästä lisää kestävän tulevaisuuden opinvirrasta.
Kestävä tulevaisuus Jäälin koulussa
Perusopetuksessa pohditaan kulutus- ja tuotantotavoissa ilmeneviä ristiriitoja suhteessa kestävään tulevaisuuteen sekä etsitään ja toteutetaan yhteistoimin ja pitkäjänteisesti elämäntapaamme korjaavia ratkaisuja. Oppilaita ohjataan tuntemaan myös kehitykseen vaikuttavia yhteiskunnallisia rakenteita ja ratkaisuja ja vaikuttamaan niihin. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Jäälin koulussa toimii Ympäristöraati, jonka oppilaat ovat luokka-asteilta 3-9. Ympäristöraati järjestää lukuvuoden aikana erilaisia tapahtumia, infoja ja työpajoja liittyen Oulun kaupungin Opinvirran teemoihin, jotka ovat luontosuhde, kiertotalous ja ilmasto-osaaminen.
Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa kestävän kehityksen teemoja käydään läpi erityisesti kolmannella ja kahdeksannella luokalla. Opinvirran sisällöt kuuluvat myös vahvasti globaalikasvatukseen, joka läpileikkaa kaikki oppiaineet sekä vuosiluokat. Eri oppiaineiden sisällöt mahdollistavat yksilön vaikuttamismahdollisuuksien tarkastelun suhteessa Opinvirran teemoihin.
Jäälin koulun Kestävän kehityksen tavat ovat:
- Roskat roskiin
- Kierrätä roskia aina kun voit
- Ota ruokaa sen verran kuin syöt - näin vähennät ruokajätteen määrää
- Suosi koulumatkoilla kävelyä ja pyöräilyä ja muutoin julkisia kulkuneuvoja
Digitalisaatio
Oppilas oppii Oulun digipolkujen teemojen sisällöt; medialukutaito, digitaalinen osaaminen, ohjelmointiosaaminen
Koulun toimenpiteet digipolkujen sisältöjen opettamiseen eri luokka-asteilla
Oulun digipolut -sivustolla on laajasti sisältöjä sekä käytännön esimerkkejä medialukutaidon, digitaalisen osaamisen sekä ohjelmointiosaamisen toteutukseen. Näiden pohjalta on koottu Jäälin koulun digipolku, johon on kerätty keskeisimpiä sisältöjä vuosiluokittain. Tämän tarkistuslistan avulla pyritään varmistamaan kyseisten sisältöjen toteutuminen eri luokka-asteilla.
Linkit sivustoille:
Oulun digipolut
Kansainvälisyys
Oppilaiden kielitaidon monipuolistaminen
Koulussa pidetään kielisuihkutuksia 3. luokille ja tarjotaan kielikerhoja alakoululaisille. Huoltajia informoidaan kieliohjelmasta ja -valinnoista kevätlukukaudella.
Jäälin koulussa tarjotaan A1- ja A2-kielinä englantia, ranskaa ja saksaa.
Globaalikasvatus ja kotikansainvälisyys on osa koulun arkea
Globaalikasvatus ja kotikansainvälisyys toteutuvat arjessa luontevasti oppiaineiden sisällöissä ja osana jokapäiväistä koulun toimintaa. Koululla järjestettävä Kaikkien kahvila -tapahtuma sekä alakoulun matkamessut tuovat kansainvälisyyttä ja kulttuurien kohtaamisia osaksi kouluyhteisön yhteistä tekemistä. VALO-luokka tuo koulun arkeen monikulttuurisuutta ja uusia näkökulmia, ja lisäksi otamme vastaan ulkomaisia vierailijaryhmiä, jotka pääsevät osallistumaan koulumme toimintaan.
Toiminnallamme tarjoamme oppilaille mahdollisuuksia kasvaa avoimiksi, suvaitsevaisiksi ja maailmaa ymmärtäviksi kansalaisiksi. Haemme lisäksi aktiivisesti mukaan kansainvälisiin hankkeisiin ja etsimme yhteistyömahdollisuuksia muiden koulujen ja toimijoiden kanssa.