Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2025–2028
Johdanto
Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluiden toiminnassa yhteinen lähtökohta on lasten ja nuorten yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Tasavertaisuuden periaatteet ovat tärkeitä kaikkien lapsi- ja nuorisoryhmien toiminnassa. Jokaiselle kouluyhteisön jäsenelle tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua koulun toimintaan ja edistää elämäänsä. Oppiva yhteisö mahdollistaa osallisuuden ja aidot vaikutusmahdollisuudet. Yhdenvertaisuutta edistämällä voidaan ehkäistä syrjintää, lisätä ymmärrystä moninaisuutta kohtaan ja ennen kaikkea lisätä kaikkien kouluyhteisön jäsenten hyvinvointia.” (Oulun kaupungin opetussuunnitelma, luku 4)
Yhdenvertaisuuslain mukaan yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilöön liittyvät tekijät, kuten syntyperä tai ihonväri, eivät saisi vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja - perusoikeudet kuuluvat kaikille.
Tasa-arvo-lain tarkoituksena estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä parantaa naisten asemaa. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä.
Tässä toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa kuvataan koulumme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen nykytilaa sekä asetetaan kehittämiskohteita sekä niille toimenpiteitä lukuvuosille 2025–2028.
Nykytila
- Koulussamme teetettiin joulukuun 2024 ja tammikuun 2025 aikana yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokyselyt oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle. Lisäksi nykytilan kartoituksessa on käytetty Kouluterveyskyselyn 2023 tuloksia, KiVa-kyselyn 2024 tuloksia, Kunta10-kyselyn 2024 tuloksia sekä koulun oman lukuvuonna 2024–2025 pidetyn 7.–9. -luokkalaisille suunnatun hyvinvointikyselyn tuloksia.
- Kyselyjen perusteella oppilailla on seksuaalisen häirinnän kokemuksia. He kokevat, että opettaja kohtelee heitä eri tavalla sukupuolen perusteella ja vaativat eri asioita sukupuolen mukaan. Oppilaat kokevat myös, että sukupuoli vaikuttaa opintosuoritusten arviointiin. Kiva-kyselyissä nousee esille oppilaiden huoli siitä, että he eivät kohtele toisiaan tasa-arvoisesti. Alaluokkien kouluterveyskyselyn mukaan kehitettävää on siinä, että oppilaat uskaltavat sanoa luokassa oman mielipiteensä ja lisäksi olisi vahvistettava heidän kokemustaan siitä, että opettajat ovat kiinnostuneita heidän kuulumisistaan. Yläluokan oppilaiden yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokyselyn avoimissa vastauksissa toivottiin lisää tietoa rasismista. Alaluokkien osalta nykytilanteen kartoituksen haasteena oli, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvokyselyyn saatiin hyvin vähän vastauksia.
- Edellä esitettyjen haasteiden perusteella on laadittu viisi tavoitetta koulumme yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyölle vuosiksi 2025–2028. Alla on taulukossa esitelty nämä tavoitteet sekä vastuuhenkilöt ja suunnitellut toimenpiteet. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain. Seurannassa ilmenneisiin asioihin reagoidaan ja suunnitelman toimenpiteitä ja vastuita päivitetään.
Tavoitteet, toimenpiteet ja vastuuhenkilöt
Tavoite 1 Seksuaalisen häirinnän loppuminen
Toimenpiteet:
Tarkistetaan/päivitetään seksuaalisen häirinnän puuttumisen malli.
Tiedotetaan mallista lukuvuoden alussa sekä opettajia että oppilaita.
Puututaan epäasialliseen kielenkäyttöön ja opetetaan oppilaita sanoittamaan omat rajat. Opetetaan, mikä on seksuaalista häirintää. (Hyvis-tunnit).
Vastuuhenkilöt: yhdenvertaisuus- ja tasa-arvovastaava, tunne- ja turvataitovastaava, opettajat
Tavoite 2 Antirasismi
Toimenpiteet
Antirasismitunti 8. ja 9. luokkien Hyvis-tuntien ohjelmaan (Näkökulmana erityisesti se, miten rasismi ilmenee juuri Pitkäkankaan oppilaiden kokemusmaailmassa.)
Turvallisemman tilan -periaatteiden esittely lukuvuoden alussa
Radikaalisti Sovussa -hankkeessa mukana
Rasisminvastaiseen viikkoon osallistuminen
Eri oppiaineiden (mm. historia, yhteiskuntaoppi, uskonto, maantieto, biologia, äidinkieli, ympäristöoppi) opetussuunnitelman mukaisesti tutustutaan vähemmistökulttuureihin ja heidän oikeuksiinsa sekä kohtaamaansa syrjintään ja rasismiin.
Selvitetään, miten antirasismin tavoitteita voitaisiin edistää alaluokilla.
Vastuuhenkilöt: Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvovastaava, tunne- ja turvataitovastaava, luokanvalvojat, luokanopettajat, aineenopettajat
Tavoite 3 Oppilaiden kokemus tasa-arvoisesta kohtelusta opettajien taholta vahvistuu ja oppilaat kohtelevat toisiaan tasapuolisesti
Toimenpiteet:
Annetaan tietoa yhdenmukaisen arvioinnin periaatteista.
Tiedostetaan sukupuolinormit ja huomioidaan yhdenvertainen kohtelu samanlaisissa tilanteissa.
Seitsemäsluokkalaisten ryhmäytymispäivät elokuussa ja nuokkarilla joulukuussa
Tukioppilaiden vetämät ryhmäytymistunnit
Opettaja valitsee parit ja ryhmät.
KiVa-työ jatkuu.
Otetaan käyttöön restoratiivinen toimintamalli ja jatketaan opettajien kouluttamista mallin käyttöön.
Vastuuhenkilöt: aineenopettajat, luokanopettajat, tukioppilaat
Tavoite 4 Alaluokat, Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyön vahvistaminen ja näkyväksi tekeminen
Toimenpiteet
Lisätään olemassa oleviin kyselyihin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotilannetta kartoittavia kysymyksiä, ja suunnitellaan toimenpiteitä niiden pohjalta.
Kartoitetaan ja tehdään näkyväksi, mitä jo olemassa olevaa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyötä alaluokkien osalta tehdään.
Vastuuhenkilöt: Kiva-opettajat, tunne- ja turvataitovastaava OHR
Tavoite 5 Alaluokat, oman äänen saaminen kuuluviin
Omaa mielipidettä ei välttämättä tarvitse sanoa ääneen, vaan hyödynnetään esim. peukkuäänestyksiä (peukku ylös, peukku vaakaan, peukku alas) ja kysellään asioita myös kirjallisesti.
Käytetään aikaa viikonloppukuulumisten kertomiseen ja opetellaan toisten kuuntelemista.
Tavoitteena on, että säännöllisten kuulumiskierrosten myötä kynnys kertoa omista asioista madaltuu.
Riitatilanteita sovitellessa myös isompien oppilaiden kanssa hyödynnetään esim. kirjoittamista, jotta jokaisella olisi mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.
Matalan kynnyksen esiintymisiä esim. oman työn/ luetun kirjan esittely luokalle ja ryhmäytysleikkejä, pieniä kisailuja jne.
Vastuuhenkilöt: luokanopettajat
Seuranta
Hyvinvointikysely, Kiva-kysely, opettajien ja oppilaiden havainnot (Hyödynnetään mm. keskusteluja oppilaskunnan hallituksessa ja tukioppilaiden kanssa.), kouluterveyskysely