Brändi
Asteen verran parempi Oulu
Oulun kaupungin brändi
Oulun brändi nojaa kolmeen ydinasiaan: Pohjoinen, inhimillinen ja älykäs.
Oululaiset ovat osallistuneet brändin tekemiseen. Jokainen teko, idea, vastaus, kommentti ja palaute on ohjannut brändiä asteen verran oululaisemmaksi. Oulun brändi julkaistiin vuonna 2021.
Brändikäsikirja ohjeistaa miten Oulusta kerrotaan kuvin ja sanoin. Käsikirja kertoo Oulun brändistä tärkeimmät asiat, ohjaa viestien ja viestinnän suunnittelua ja ohjeistaa visuaalisten tunnisteiden käyttöä.
Oulun logo
Oulun tunnus yhdistää vanhaa ja uutta. Jo tuttu, persoonallinen väri purppuran sävy on saanut rinnalleen merellisen sinisen. Yhdessä ne muodostavat liukuvärin, joka ilmentää Oulun eri puolia ja vastakohtaisuutta. Kun värin yhdistää Oulu-sanaan tutulla typografialla, syntyy Oulun kaupunkitunnus: uniikkia, tuttua, raikasta, oululaista.
Koko tunnuksen pohjalla on Oulu-sanan O-kirjain. O on antanut muotonsa tunnuksen ellipsimäiselle perusmuodolle sekä tunnuksessa käytetylle asteen merkille. Niitä yhdistää orgaaninen ja tilanteen mukaan muovautuva muoto, joka elää ellipsin päällä: kun maailma muuttuu, muuttuu Oulukin.
Oulun värit
Oulun värit ovat raikkaita. Tuttuun oululaiseen purppuran sävyyn yhdistyy sointuva, merellinen sininen sekä värien yhdistelmistä syntyvä liukuväri.
Kun rakennamme liukuväriä, se tarvitsee mukaansa niin sanotun välivärin, jotta liukuvärin kirkkaus säilyy. Myös väliväri on osa Oulun värejä.
Typografia
Oululle on suunniteltu oma otsikkokirjasin, Oulun Graadi. Se on oululaisten oma fontti, jolla on asteen verran leppoisampi luonne. Fontissa on vivahduksen verran viivan paksuuden vaihtelua ja vinoon loppuvat kirjaimet kuten Oulun tunnuksessa. Suorien diagonaalien sijaan on laakeita kaaria, ja ahtaimmat sisäkulmat aukeavat pieneen hymyyn. Fontin uniikit muodot ovat lämpimiä, runsaita ja humaaneja. Oivaltavasti yhteensovitetut vinot muodot tekevät fontista eloisan ja omalaatuisen.
Oulun Graadi on otsikoissa käytettävä kirjasin. Leipätekstin kirjasin on Barlow (Lataa Barlow Google Fonts -palvelusta). Sekundaarinen kirjasin on Segoe UI, jota käytetään esim. Microsoft Office -ohjelmissa, kuten Word tai PowerPoint. Kyrillisiin kirjasimiin käytetään Frutiger Neue -kirjasinta.
Oulun brändimusiikki ja äänilogo
Oulun kaupungin brändiäänen ytimessä ovat Oululle ominaiset asiat, kuten vastakohtien voima, inhimillinen energia, pohjoinen voima, rohkeus, reiluus ja vastuullisuus. Nämä kaikki on tuotu osaksi Oulun brändimusiikkia, joka yhdistelee orgaanisia, luonnonläheisiä ääniä moderniin, teknologiseen äänimaailmaan.
Brändimusiikkia ja äänilogoa voi hyödyntää kaikessa Oulun markkinointiviestinnässä, esittelyvideoissa, tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Musiikista voidaan tehdä versioita erilaisiin tarpeisiin.