Kodin ja koulun yhteistyö

Koulumme tavoitteena on, että kodin ja koulun yhteistyö on luontevaa ja helppoa. Arjen asioissa yhteydenpito hoituu helpoiten Wilman kautta. Jos sinulla on ongelmia Wilma-tunnuksen kanssa, voit olla yhteydessä koulusihteeriin. 

Väliarviointi

  • Vuosiluokilla 1–2 pidetään väliarviointikeskustelu eli oppilas ei saa erillistä todistusta.
  • Välitodistus vuosiluokilla 3–9
    • Vuosiluokan 3 arviointi on sanallista.
    • Vuosiluokilla 4–9 arviointi on numeerista.
    • Halutessaan opettaja voi antaa vuosiluokilla 4–9 sanallista arviointia numeroarvioinnin tueksi.

Lukuvuosiarviointi

  • Vuosiluokilla 1–3 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on lukuvuositodistuksessa sanallista.
  • Vuosiluokilla 4–9 lukuvuositodistuksessa oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on numeerista.
  • Halutessaan opettaja voi antaa vuosiluokilla 4–9 sanallista arviointia numeroarvioinnin tueksi.

Väliarviointikeskustelujen ja oppimiskeskustelujen keskeinen periaate

Oulun ops

Keskusteluissa on tärkeää, että opettaja kohtaa oppilaan ja tämän huoltajan ainakin kerran lukuvuodessa kasvotusten.

Arvioinnin käytänteistä, aikataulusta ja materiaaleista kerrotaan huoltajille syksyn vanhempainillassa, koulun tiedotteissa ja/tai nettisivulla. 

Kaukovainion koulu

Lukuvuoden alussa järjestetään luokkakohtainen/luokka-astekohtainen vanhempainilta, jossa käydään arvioinnin käytänteitä ja sisältöjä läpi.

 

Väliarviointikeskustelu vuosiluokilla 1–2 

  • Ei erillistä todistusta.
  • Keskustelu käydään oppilaan, huoltajan ja luokanopettajan kesken.
  • Keskustelussa käydään läpi oppilaan osaaminen, oppiminen ja työskentelyn taidot suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin sekä käyttäytyminen suhteessa paikallisen opetussuunnitelman käyttäytymisen kriteereihin.
  • Oppimisen tuen tai oppilashuollollisten asioiden käsittely voi olla osa väliarviointikeskustelua.

Kaukovainion koulun käytänteet

  • Väliarviointikeskustelu järjestetään joulu-tammikuun aikana.
  • Huoltajalle tarjotaan aikoja joustavasti, jotta keskusteluaikojen varaaminen on mahdollista.
  • Keskustelut, joihin osallistuu myös huoltaja, järjestetään oppituntien ja välituntien ulkopuolisena aikana.
  • Opettaja, jolla ei ole luokanopetus-/valvontavastuuta, osallistuu väliarviointikeskusteluihin hajautetusti noin luokallisen oppilasmäärän verran.
  • Työ on otettu huomioon ys-ajan suunnitelmassa. Keskustelulle varataan aikaa 30 minuuttia. 

 

Oppimiskeskustelu vuosiluokilla 3–9 

  • Keskustelu käydään oppilaan, huoltajan ja luokanopettajan/luokanvalvojan kesken.
  • Oppimiskeskustelu käydään koulun määrittämänä ajankohtana.
  • Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja käyttäytymistä sekä ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita.

Kaukovainion koulun käytänteet

  • Oppimiskeskustelu järjestetään alkusyksyn aikana syyslomaan (vko 43) mennessä.
  • Huoltajalle tarjotaan aikoja joustavasti, jotta keskusteluaikojen varaaminen on mahdollista.
  • Keskustelut, joihin osallistuu myös huoltaja, järjestetään oppituntien ja välituntien ulkopuolisena aikana.
  • Opettaja, jolla ei ole luokanopetus-/valvontavastuuta, osallistuu oppimiskeskusteluihin hajautetusti noin luokallisen oppilasmäärän verran.
  • Työ on otettu huomioon ys-ajan suunnitelmassa. Keskustelulle varataan aikaa 30 minuuttia.