Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit (OPH, tulevat voimaan 1.8.2021): https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%A4%C3%A4tt%C3%B6arvioinnin%20kriteerit%2031.12.2020_0.pdf
Koulussamme käytössä olevia arviointitapoja ja kohteita (tarkennus *) | - työskentelyn arviointi (jatkuvan työskentelyn arviointi, työkohtainen arviointi) - kotitehtävien seuranta - projektit ja muut tuotokset (itsenäiset kirjalliset työt, portfoliotehtävät, ryhmätyöt) - työkokeet - kirjalliset oppimistehtävät - opettajan suullinen välitön palaute - oppilaiden itsearviointi (suullista, kirjallista, Wilman itsearviointi) - vertaisarviointi tunnilla - formatiiviset testit, sanakokeet - tekstin- ja kuullunymmärtämiskokeet - kirjoitelmat, esitelmät, suulliset esitykset ja kokeet - monialaiset oppimiskokonaisuudet - summatiiviset kokeet - opettajan ja oppilaan arviointikeskustelut |
Tavoitteiden ja arvioinnin näkyvyys oppilaille ja huoltajille (tarkennus **) | - Lukukauden, jakson tai uuden kokonaisuuden alkaessa käydään oppitunnilla läpi oppimistavoitteita ko. aihekokonaisuudesta. - Oppiaineiden sisältö- ja työskentelytavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit kerrotaan ainekohtaisesti. - Tavoitteet ja arvioinnin kohteet voivat olla näkyvissä esimerkiksi seuraavasti: asia- ja tehtäväkohtaisesti vihossa tai sähköisesti, työkirjassa jaksojen itsearvioinnin yhteydessä, luokan seinällä, koealue ja sen asiatavoitteet Wilmassa ja formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin yhteydessä Wilmassa. |
Oppilaan työn ja työskentelyn suunnittelu ja itsensä arviointi | - Tavoitteellisessa työssä on aina mukana suunnitelmallisuus. - Oppilaalle kerrotaan työn tavoitteet ja arviointikriteerit selkeästi. - Oppilas asettaa itselleen omakohtaiset tavoitteet jaksoittain/kursseittain/tunneittain/työn alussa annettujen sisältö- ja työskentelytavoitteiden perusteella ja pyrkii saavuttamaan itselle parhaan mahdollisen suoritustason. - Oppilaat tekevät säännöllisesti omaa oppimista ohjaavaa itsearviointia lukukauden aikana (työ tai aihe kohtaisesti, jaksoittain). - Formatiivinen ja summatiivinen arviointi ohjaavat oppilaan opiskelua ja itsensä arviointia. |
Esimerkkejä oppilaan oppimisprosessin arvioinnista | - sanallinen palaute tuntien aikana - kirjallinen palaute Wilmassa - testien, kokeiden ja muiden tuotosten yhteydessä annettu palaute - Keskustellaan oppimisprosessista oppiaineen arvioinnin yhteydessä käydyssä arviointikeskustelussa. - Wilman formatiivinen arviointi |
Arvioinnin yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus | - opetus ja arviointi perustuvat opetussuunnitelmaan - tehdään yhteistyötä arvioinnin kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi aineryhmän sisällä (yhteisesti suunnitellut kokeet, itsearviointilomakkeet, työskentelyn arviointikriteerit) - keskustellaan arvioinnista - valtakunnallisesti arviointia voidaan varmistaa pitämällä valtakunnallisilla kokeilla |
* Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia, ja se perustuu opetussuunnitelman perusteissa kunkin oppiaineen omiin työskentelyille asetettuihin tavoitteisiin. Työskentelytaitojen itsearvioinnin kohteita ovat
- taito työskennellä omatoimisesti ja itsenäisesti
- taito työskennellä toiset huomioon ottaen
- taito suunnitella omaa oppimista
- taito työskennellä suunnitelman mukaan
- taito arvioida omaa työskentelyä
- taito toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen
- taito työskennellä toisia kuunnellen ja keskustellen
** Eri oppianeisiin on sisällytetty laaja-alainen osaaminen ja erityisesti monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa painotetaan laaja-alaisen osaamisen taitoja
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
- Työelämäntaidot ja yrittäjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen