Arviointi
Koulussamme käytössä olevia arviointitapoja ja kohteita (tarkennus * ja ***) | Formatiivista arviointia: - opiskelua ja oppimisprosessia ohjaavaa arviointia (itse- ja vertaisarviointi, formatiiviset testit, opettajan välitön suullinen palaute, opettajan ja oppilaan kehityskeskustelut) Summatiivista arviointia: - työskentelyn arviointi (jatkuvan työskentelyn arviointi, työkohtainen arviointi) - kotitehtävien seuranta - projektit ja muut tuotokset (itsenäiset kirjalliset työt, portfoliotehtävät, ryhmätyöt) - kirjalliset oppimistehtävät ja aineistokokeet - sanakokeet, tekstin- ja kuullunymmärtämiskokeet - kirjoitelmat, esitelmät ja suulliset esitykset - monialaiset oppimiskokonaisuudet - työkokeet - summatiiviset kokeet
|
Tavoitteiden ja arvioinnin näkyvyys oppilaille ja huoltajille (tarkennus **) | - Lukukauden, jakson tai uuden kokonaisuuden alkaessa aineen oppitunnilla esitellään oppimistavoitteita ko. aihekokonaisuudesta. - Oppiaineiden sisältö- ja työskentelytavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit kerrotaan ainekohtaisesti. - Tavoitteet ja arvioinnin kohteet voivat olla näkyvissä esimerkiksi seuraavasti: asia- ja tehtäväkohtaisesti vihossa tai sähköisesti (esim. Teams/aineen opetusryhmä/tiedostot), työkirjassa jaksojen itsearvioinnin yhteydessä, luokan seinällä, koealue ja sen asiatavoitteet Wilmassa ja formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin yhteydessä Wilmassa.
|
Oppilaan työn ja työskentelyn suunnittelu ja itsensä arviointi (***tarkennus) | - Tavoitteellisessa työssä on aina mukana suunnitelmallisuus. - Oppilaalle kerrotaan työn tavoitteet ja arviointikriteerit selkeästi. - Oppilas asettaa itselleen omakohtaiset tavoitteet jaksoittain/kursseittain/tunneittain/työn alussa annettujen sisältö- ja työskentelytavoitteiden perusteella ja pyrkii saavuttamaan itselle parhaan mahdollisen suoritustason. - Oppilaat tekevät säännöllisesti omaa oppimista ohjaavaa itsearviointia lukukauden aikana (työ tai aihe kohtaisesti, jaksoittain). - Formatiivinen ja summatiivinen arviointi ohjaavat oppilaan opiskelua ja itsensä arviointia.
|
Esimerkkejä oppilaan oppimisprosessin arvioinnista | - sanallinen palaute tunneilla - kirjallinen palaute Wilmassa - testien, kokeiden ja muiden tuotosten yhteydessä annettu yksilö- tai ryhmäpalaute - Keskustellaan oppimisprosessista oppiaineen opintojen aikana käydyssä kehityskeskustelussa tai annetaan ohjaavaa kirjallista palautetta tehtyyn itsearviointi-tavoitekyselyyn (esim. Forms-kysely). |
Arvioinnin yhtenäisyys ja vertailukelpoisuus | - opetus ja arviointi perustuvat opetussuunnitelmaan - tehdään jatkuvaa yhteistyötä arvioinnin kehittämiseksi ja yhtenäistämiseksi aineryhmän sisällä (yhteisesti suunnitellut kokeet, itsearviointilomakkeet, työskentelyn arviointikriteerit) - keskustellaan arvioinnista - valtakunnallisesti arviointia voidaan varmistaa pitämällä valtakunnallisilla kokeilla - päättöarviointi suoritetaan noudattaen oppiaineen päättöarvioin osaamisen kriteerejä Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 31.12.2020.pdf (oph.fi)
|
* Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia, ja se perustuu opetussuunnitelman perusteissa kunkin oppiaineen omiin työskentelyille asetettuihin tavoitteisiin. Työskentelytaitojen itsearvioinnin kohteita ovat
- taito työskennellä omatoimisesti ja itsenäisesti
- taito työskennellä toiset huomioon ottaen
- taito suunnitella omaa oppimista
- taito työskennellä suunnitelman mukaan
- taito arvioida omaa työskentelyä
- taito toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen
- taito työskennellä toisia kuunnellen ja keskustellen
** Eri oppianeisiin on sisällytetty laaja-alainen osaaminen ja erityisesti monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa painotetaan laaja-alaisen osaamisen taitoja
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
- Monilukutaito
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
- Työelämäntaidot ja yrittäjyys
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
*** Formatiivinen arviointi on opiskelua ja oppimisprosessia ohjaavaa arviointia tavoitteiden saavuttamiseen. Formatiivinen arviointi ohjaa oppimista, mutta ei vaikuta suoraan summatiivisen arviointiin.
Koulun omat linkit
- Wilma
- Sähköposti
- Etäkonttori
- Akkuna
- SanomaPro
- Otava
- Liikuntakoulu
- KiVa-Koulu
- Koulutuskalenteri
- Pitkäkankaan koulun opetussuunnitelma
- Pitkäkankaan koulun vuosisuunnitelma
- Koulukirjasto
- Yrittäjyyskasvatus
- Eduouka-tunnuksen rekisteröinti
- Eduouka-tunnuksen nollaus
- QRIDI Oppilas kirjautuminen
- Ilmoittaudu harrastamisen aarrearkun toimintaan
- Työturvallisuusilmoitus