7. lk sisältötavoitteita, biologia
- Eliöt ja ekosysteemit
- osataan nimetä ja kuvailla järvityyppejä ja kuvailla miten eri ympäristötekijät vaikuttavat järvityyppien syntyyn
- tunnistetaan järvien ja Itämeren eliölajeja (kasveja, planktonleviä, vesiselkärangattomia, kaloja ja vesinisäkkäitä)
- osataan kuvailla ekosysteemin rakennetta ja toimintaa (eloton luonto, eliöyhteisö, tuottajat, kuluttajat, hajottajat)
- osataan vesiekosysteemin ominaispiirteet (käsitteet ekosysteemi, eliöyhteisö, populaatio, yksilö, ravintoketju, ravintopyramidi)
- osataan kuvailla yhteyttämistä ja sen merkitystä eliöille
- osataan kuvailla eliöiden (bakteerien, alkueliöiden, kasvien, sienten ja eläinten) tunnusmerkkejä ja eliöryhmien ominaisuuksia ja osataan ryhmitellä eläimiä erilaisiin ryhmiin (esim. selkärankainen, selkärangaton, hyönteinen, nilviäinen, nisäkäs) niiden ominaisuuksien perusteella
- osataan kuvailla eläinten suvullista lisääntymistä (esim. kalojen ulkoista ja vesilintujen sisäistä hedelmöitystä)
- osataan kuvailla eliöiden rakenteita ja elintoimintoja (vesikasvien erityispiirteet, rapu, simpukka, kala, lintu)
- osataan kuvailla miten eliöt ovat sopeutuneet erilaisiin elinympäristöihin (rakennesopeutumat vesikasveilla, vesikasvien kasvuvyöhykkeet, vesieläinten liikkuminen, hengitys ja ravinto)
- tiedetään, miten toimitaan kestävällä ja luonnon monimuotoisuutta edistävällä tavalla ja ymmärretään, miksi eri eliölajien säilyminen on tärkeää (vieraslajit)
- ymmärretään luonnonvarojen rajallisuuden
- osataan esittää perusteluja kestäville valinnoille
- osataan kuvailla tekijöitä, jotka vaikuttavat eliöiden hyvinvointiin
- Työskentelytavoitteita
- Tutkimus- ja työskentelytaidot
- osataan käyttää mikroskooppia ja tutkia näytteitä
- osataan työskennellä maastossa ja luokassa annettujen ohjeiden mukaisesti
- osataan hyödyntää oppitunnit oppimiseen
- opitaan työskentelemään tehokkaasti myös kotona
- osataan asettaa omata tavoitteet ja työskennellä vastuullisesti ja itseohjautuvasti omien tavoitteiden saavuttamiseksi
- osataan käyttää biologialle ominaisia käsitteitä
- ymmärretään asioiden syy- ja seuraussuhteita
- opitaan toimimaan ryhmässä oppien ja auttaen muita
- opitaan kysymään apua, kun en osata tai ymmärretä
- opitaan havainnoimaan ja esittämään kysymyksiä
- opitaan käyttämään erilaisia oppimisen menetelmiä
- osataan etsiä tietoa luotettavista lähteistä
- seurataan ajankohtaisia tapahtumia
- opitaan aikatauluttamaan oppimista
- ymmärretään tekijänoikeudet ja kunnioitetaan niitä
- osataan rakentaa ja jäsentää tietoa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ja esittää sitä muille
- osataan käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa
8. lk sisältötavoitteita, biologia
- Eliöt ja ekosysteemi (yleiset tavoitteet)
- perehdytään suomalaisen metsäekosysteemiin ja lajien ekologiaan eri vuodenaikoina
- tarkastellaan eliöiden sopeutumista elinympäristöönsä ja niiden välisiä vuorovaikutussuhteita sekä erilaisten elinympäristöjen monimuotoisuutta
- havainnoidaan luontoa ja tutkitaan metsän eliöitä ja luonnonilmiöitä biologisin menetelmin
- perehdytään metsien merkitykseen, käyttöön ja suojeluun kestävän kehityksen mukaisesti
- Metsäkasvien sopeutuminen
- kasvikokoelman laatiminen
- perehdytään männyn, kuusen, koivu- ja leppälajien sekä haavan rakenteeseen ja merkitykseen metsäekosysteemissä (käsitteet loinen, symbioosi, sienijuuri)
- perehdytään metsän kerrokselliseen rakenteeseen ja lajistoon
- perehdytään kasvupaikkatekijöihin ja siihen, miten kasvupaikkavaatimukset näkyvät kasvien rakenteessa (valo/varjo ja kuiva/kostea)
- kasvien suvullinen ja suvuton lisääntyminen
- perehdytään pohjakerroksen eliöstöön; sammalet ja jäkälät (rakenne, kasvupaikka, lisääntyminen ja merkitys ekosysteemissä)
- perehdytään sieniin (rakenne, ravinnonhankinta, lisääntyminen, merkitys ekosysteemissä, pääryhmät)
- perehdytään metsätyyppeihin ja niiden kasvupaikkatekijöihin (kuiva kangasmetsä, tuore kangasmetsä ja lehto)
- perehdytään suoekosysteemiin (eliöstö, hyödyntäminen)
- perehdytään kasvien rakenteeseen ja toimintaan (solun rakenne ja toiminta, varren ja lehtien rakenne, veden ja ravinteiden kulku, yhteyttäminen)
- laaditaan kasvatuskoe
- Eläinten metsä
- perehdytään miten metsän eliöt valmistautuvat talveen (talviuni, talvihorros, kylmähorros)
- perehdytään pikkunisäkkäiden kannan vaihteluun ja siihen vaikuttaviin tekijöihin
- perehdytään, miten metsien linnut ovat sopeutuneet ympäristöönsä (rakenne, käyttäytyminen, ravinto, käsite ekologinen lokero)
- perehdytään lintujen vaistotoimintoihin ja opittuun käyttäytymiseen (reviiri-, soidin- ja muuttokäyttäytyminen)
- Metsän käyttö ja suojelu
- Perehdytään metsän luonnollisiin kehitysvaiheisiin ja metsän hoitoon
- Perehdytään jokamiehenoikeuksiin ja velvollisuuksiin
- Perehdytään luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.
- Tutustutaan Suomen uhanalaisiin eliöihin
- Tutkimus- ja työskentelytaidot
- osataan käyttää mikroskooppia ja tutkia näytteitä
- osataan työskennellä maastossa ja luokassa annettujen ohjeiden mukaisesti
- osataan hyödyntää oppitunnit oppimiseen
- opitaan työskentelemään tehokkaasti myös kotona
- osataan asettaa omata tavoitteet ja työskennellä vastuullisesti ja itseohjautuvasti omien tavoitteiden saavuttamiseksi
- osataan käyttää biologialle ominaisia käsitteitä
- ymmärretään asioiden syy- ja seuraussuhteita
- opitaan toimimaan ryhmässä oppien ja auttaen muita
- opitaan kysymään apua, kun en osata tai ymmärretä
- opitaan havainnoimaan ja esittämään kysymyksiä
- opitaan käyttämään erilaisia oppimisen menetelmiä
- osataan etsiä tietoa luotettavista lähteistä
- seurataan ajankohtaisia tapahtumia
- opitaan aikatauluttamaan oppimista
- ymmärretään tekijänoikeudet ja kunnioitetaan niitä
- osataan rakentaa ja jäsentää tietoa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ja esittää sitä muille
- osataan käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa
9. lk sisältötavoitteita, biologia
- Ihminen
- Osataan nimetä solun rakenteita ja kuvailla solun toimintaa. (kantasolut)
- osataan nimetä tuki- ja liikuntaelimistön rakenteita (luut ja lihakset, kudostyypit) ja osataan kuvailla niiden tehtäviä ja toimintaa
- osataan nimetä ruoansulatuselimistön rakenteita ja osataan kuvailla ruoansulatustapahtuman vaiheet ja siihen osallistuvat entsyymit. Ymmärretään terveellisen ruokavalion merkitys.
- Osataan nimeä hengityselimistön rakenne ja osataan kuvailla hengityselimistön tehtävät ja toimintaa.
- Osataan nimetä sydän- ja verenkiertoelimistön rekenne (sydän, verisuonet, veri) ja kuvailla sen tehtävää ja toimintaa.
- Osataan nimetä elimistön säätelyjärjestelmän rakennetta (maksa, munuaiset ja sisäeritysrauhaset) ja kuvailla sen eri rakenteiden toimintaa.
- Osataan nimetä aivojen, hermojen ja hermosolujen rakenteita, toimintaa ja tehtäviä.
- Osataan nimetä silmän ja korvan rakenteita ja ymmärretään, miten aistimus tapahtuu.
- Osataan nimetä bakteerin ja viruksen rakenteita ja lisääntymistä sekä ymmärretään, miten keho suojautuu ja puolustautuu erilaisia taudinaiheuttajia vastaan. Ymmärretään rokotuksen periaate.
- Osataan nimetä sukupuolielimistöjen rakenteita ja ymmärretään niiden toimintaa.
- Osataan kuvailla lapsen kehitys hedelmöityksestä syntymään ja ymmärretään siihen vaikuttavia tekijöitä.
- Osataan kuvailla perintötekijöiden rakennetta ja ymmärretään yhden geeniparin aiheuttaman ominaisuuden periytymisen lainalaisuuksia.
- Ymmärretään, miten sukupuoli määräytyy.
- Ymmärretään miten virheet perimässä voivat syntyä ja millaisia vaikutuksia niillä voi olla.
- Biotekniikka
- Osataan kuvailla erilaisia biotekniikan arkipäivän ja lääketieteen sovelluksia
- Evoluutio
- Ymmärtää evoluutioon liittyviä käsitteitä (alkusynty, luonnonvalinta, fossiili, elämän aikakaudet)
- Ymmärtää pääpiirteissään evoluution kulku maapallolla
- Osataan kuvailla ihmisen evoluutio pääpiirteissään
- Ymmärretään, miten erilaiset ympäristön muutokset vaikuttavat eliöiden sopeutumiseen maapallolla
- Tutkimus- ja työskentelytaidot
- osataan käyttää mikroskooppia ja tutkia näytteitä
- osataa työskennellä luokassa annettujen ohjeiden mukaisesti
- osataan hyödyntää oppitunnit oppimiseen
- opitaan työskentelemään tehokkaasti myös kotona
- osataan asettaa omata tavoitteet ja työskennellä vastuullisesti ja itseohjautuvasti omien tavoitteiden saavuttamiseksi
- osataan käyttää biologialle ominaisia käsitteitä
- ymmärretään asioiden syy- ja seuraussuhteita
- opitaan toimimaan ryhmässä oppien ja auttaen muita
- opitaan kysymään apua, kun en osata tai ymmärretä
- opitaan havainnoimaan ja esittämään kysymyksiä
- opitaan käyttämään erilaisia oppimisen menetelmiä
- osataan etsiä tietoa luotettavista lähteistä
- seurataan ajankohtaisia tapahtumia
- opitaan aikatauluttamaan oppimista
- ymmärretään tekijänoikeudet ja kunnioitetaan niitä
- osataan rakentaa ja jäsentää tietoa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ja esittää sitä muille
- osataan käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa