7. lk sisältötavoitteita, biologia

Eliöt ja ekosysteemit

  • osataan nimetä ja kuvailla järvityyppejä ja kuvailla miten eri ympäristötekijät vaikuttavat järvityyppien syntyyn
  •  tunnistetaan järvien ja Itämeren eliölajeja (kasveja, planktonleviä, vesiselkärangattomia, kaloja ja vesinisäkkäitä)
  • osataan kuvailla ekosysteemin rakennetta ja toimintaa (eloton luonto, eliöyhteisö, tuottajat, kuluttajat, hajottajat)
  • osataan vesiekosysteemin ominaispiirteet (käsitteet ekosysteemi, eliöyhteisö, populaatio, yksilö, ravintoketju, ravintopyramidi)
  • osataan kuvailla yhteyttämistä ja sen merkitystä eliöille
  • osataan kuvailla eliöiden (bakteerien, alkueliöiden, kasvien, sienten ja eläinten) tunnusmerkkejä ja eliöryhmien ominaisuuksia ja osataan ryhmitellä eläimiä erilaisiin ryhmiin (esim. selkärankainen, selkärangaton, hyönteinen, nilviäinen, nisäkäs) niiden ominaisuuksien perusteella
  • osataan kuvailla eläinten suvullista lisääntymistä (esim. kalojen ulkoista ja vesilintujen sisäistä hedelmöitystä)
  • osataan kuvailla eliöiden rakenteita ja elintoimintoja (vesikasvien erityispiirteet, rapu, simpukka, kala, lintu)
  • osataan kuvailla miten eliöt ovat sopeutuneet erilaisiin elinympäristöihin (rakennesopeutumat vesikasveilla, vesikasvien kasvuvyöhykkeet, vesieläinten liikkuminen, hengitys ja ravinto)
  • tiedetään, miten toimitaan kestävällä ja luonnon monimuotoisuutta edistävällä tavalla ja ymmärretään, miksi eri eliölajien säilyminen on tärkeää (vieraslajit)
  • ymmärretään luonnonvarojen rajallisuuden
  • osataan esittää perusteluja kestäville valinnoille
  • osataan kuvailla tekijöitä, jotka vaikuttavat eliöiden hyvinvointiin

Työskentelytavoitteita

Tutkimus- ja työskentelytaidot

  • osataan käyttää mikroskooppia ja tutkia näytteitä
  • osataan työskennellä maastossa ja luokassa annettujen ohjeiden mukaisesti
  • osataan hyödyntää oppitunnit oppimiseen
  • opitaan työskentelemään tehokkaasti myös kotona
  • osataan asettaa omata tavoitteet ja työskennellä vastuullisesti ja itseohjautuvasti omien tavoitteiden saavuttamiseksi
  • osataan käyttää biologialle ominaisia käsitteitä
  • ymmärretään asioiden syy- ja seuraussuhteita
  • opitaan toimimaan ryhmässä oppien ja auttaen muita
  • opitaan kysymään apua, kun en osata tai ymmärretä
  • opitaan havainnoimaan ja esittämään kysymyksiä
  • opitaan käyttämään erilaisia oppimisen menetelmiä
  • osataan etsiä tietoa luotettavista lähteistä
  • seurataan ajankohtaisia tapahtumia
  • opitaan aikatauluttamaan oppimista
  • ymmärretään tekijänoikeudet ja kunnioitetaan niitä
  • osataan rakentaa ja jäsentää tietoa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ja esittää sitä muille
  • osataan käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa

 

 

8. lk sisältötavoitteita, biologia

Eliöt ja ekosysteemi (yleiset tavoitteet)

  • perehdytään suomalaisen metsäekosysteemiin ja lajien ekologiaan eri vuodenaikoina
  •  tarkastellaan eliöiden sopeutumista elinympäristöönsä ja niiden välisiä vuorovaikutussuhteita sekä erilaisten elinympäristöjen monimuotoisuutta
  • havainnoidaan luontoa ja tutkitaan metsän eliöitä ja luonnonilmiöitä biologisin menetelmin
  • perehdytään metsien merkitykseen, käyttöön ja suojeluun kestävän kehityksen mukaisesti

Metsäkasvien sopeutuminen

  • kasvikokoelman laatiminen
  • perehdytään männyn, kuusen, koivu- ja leppälajien sekä haavan rakenteeseen ja merkitykseen metsäekosysteemissä (käsitteet loinen, symbioosi, sienijuuri)
  • perehdytään metsän kerrokselliseen rakenteeseen ja lajistoon
  • perehdytään kasvupaikkatekijöihin ja siihen, miten kasvupaikkavaatimukset näkyvät kasvien rakenteessa (valo/varjo ja kuiva/kostea)
  • kasvien suvullinen ja suvuton lisääntyminen
  • perehdytään pohjakerroksen eliöstöön; sammalet ja jäkälät (rakenne, kasvupaikka, lisääntyminen ja merkitys ekosysteemissä)
  • perehdytään sieniin (rakenne, ravinnonhankinta, lisääntyminen, merkitys ekosysteemissä, pääryhmät)
  • perehdytään metsätyyppeihin ja niiden kasvupaikkatekijöihin (kuiva kangasmetsä, tuore kangasmetsä ja lehto)
  • perehdytään suoekosysteemiin (eliöstö, hyödyntäminen)
  • perehdytään kasvien rakenteeseen ja toimintaan (solun rakenne ja toiminta, varren ja lehtien rakenne, veden ja ravinteiden kulku, yhteyttäminen)
  • laaditaan kasvatuskoe

Eläinten metsä

  • perehdytään miten metsän eliöt valmistautuvat talveen (talviuni, talvihorros, kylmähorros)
  • perehdytään pikkunisäkkäiden kannan vaihteluun ja siihen vaikuttaviin tekijöihin
  • perehdytään, miten metsien linnut ovat sopeutuneet ympäristöönsä (rakenne, käyttäytyminen, ravinto, käsite ekologinen lokero)
  • perehdytään lintujen vaistotoimintoihin ja opittuun käyttäytymiseen (reviiri-, soidin- ja muuttokäyttäytyminen)

Metsän käyttö ja suojelu

  • Perehdytään metsän luonnollisiin kehitysvaiheisiin ja metsän hoitoon
  • Perehdytään jokamiehenoikeuksiin ja velvollisuuksiin
  • Perehdytään luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.
  • Tutustutaan Suomen uhanalaisiin eliöihin

 

      Tutkimus- ja työskentelytaidot

  • osataan käyttää mikroskooppia ja tutkia näytteitä
  • osataan työskennellä maastossa ja luokassa annettujen ohjeiden mukaisesti
  • osataan hyödyntää oppitunnit oppimiseen
  • opitaan työskentelemään tehokkaasti myös kotona
  • osataan asettaa omata tavoitteet ja työskennellä vastuullisesti ja itseohjautuvasti omien tavoitteiden saavuttamiseksi
  • osataan käyttää biologialle ominaisia käsitteitä
  • ymmärretään asioiden syy- ja seuraussuhteita
  • opitaan toimimaan ryhmässä oppien ja auttaen muita
  • opitaan kysymään apua, kun en osata tai ymmärretä
  • opitaan havainnoimaan ja esittämään kysymyksiä
  • opitaan käyttämään erilaisia oppimisen menetelmiä
  • osataan etsiä tietoa luotettavista lähteistä
  • seurataan ajankohtaisia tapahtumia
  • opitaan aikatauluttamaan oppimista
  • ymmärretään tekijänoikeudet ja kunnioitetaan niitä
  • osataan rakentaa ja jäsentää tietoa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi ja esittää sitä muille
  • osataan käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa