Englanti
Englanti 7lk – hyvän osaamisen kriteerit (arvosana 8)
************************************************************
Lukuvuoden päättyessä oppilas
- osaa esitellä itsensä sekä tavanomaisimmat tervehdykset
- kertoa harrastuksistaan, vapaa-ajasta ja lomanvietosta
- kertoa perheestä, kodista ja asuinpaikasta
- osaa kertoa koulunkäynnistä mm. oppiaineista ja koulupäivän kulusta
- pystyy osallistumaan ruokailukeskusteluun
- osaa kuvailla vaatetustaan ja asioida vaatekaupassa
Oppilas hallitsee
- preesens ja imperfekti aikamuodot
- osaa käyttää perfektiä
- osaa käyttää ainakin kahta tulevan ajan ilmausta
- perussanajärjestykset (väitelause ja kysymyslause)
- persoonapronominien käyttö
Oppilas tutustuu
- USA:n ja Yhdistyneitten kuningaskuntien tärkeisiin maantieteellisiin ja kulttuurisiin erityispiirteisiin
Englanti 8lk – hyvän osaamisen kriteerit (arvosana 8)
Lukuvuoden kuluessa oppilas tutustuu seuraaviin aihealueisiin
- kotiaskareet ja niistä kertominen
- matkailu
- kaupunkikulttuuri
- terveys ja hyvinvointi
- retkeily ja luonto
- suku ja perhe
- eri kansallisuudet
Lukuvuoden päättyessä oppilas selviytyy seuraavista arkipäivän puhetilanteista englanniksi
- sääilmaukset ja säästä kertominen
- kuulumisten tiedustelu, kertominen ja niihin reagoiminen
- mielipiteen ilmaiseminen
- kannustaminen ja rohkaiseminen
Oppilas hallitsee
- aikamuodot (myös futuuri ja if-lause)
- konditionaalin ja if-lauseen
- verbin perusmuotoa ja ing-muotoa
- artikkelit
- relatiivilauseet
- epäsuorat kysymykset (kysyvä sivulause)
- adverbien vertailun
- apuverbit can, must ja may ja niitä korvaavat ilmaisut
Oppilas tutustuu
- Australian, Hong Kongin, Uuden-Seelannin, Intian ja Kanadan tärkeisiin maantieteellisiin ja kulttuurisiin erityispiirteisiin
Englanti 9lk – hyvän osaamisen kriteerit (arvosana 8)
Lukuvuoden kuluessa oppilas tutustuu seuraaviin aihealueisiin
- kulttuurialat
- luonto, muuttuva elinympäristömme ja kestävä kehitys
- vuorovaikutus, kulttuurien kohtaaminen ja eri kansallisuudet
- koulutus ja työelämä
- tiede, tutkimus ja tekniikka
- ihmisoikeudet ja vaikuttaminen
Lukuvuoden päättyessä oppilas selviytyy seuraavista arkipäivän puhetilanteista englanniksi
- kohteliaat kysymykset
- rohkaiseminen ja kannustaminen
- arveleminen ja nonverbaalinen viestintä
- neuvot ja ehdotukset
- keskeyttäminen ja aiheeseen palaaminen
- vastaamisen välttely
- tarinan kertominen ja täytesanat
Oppilas hallitsee
- verbien aikamuodot
- adverbien vertailu
- apuverbit can, must, may
- paljoussanat
- passiivi (aikamuodot)
- 2. konditionaali
- epäsuora esitys ja epäsuorat kysymykset
Oppilas tutustuu
- (New Yorkin,) Kanadan, Jamaikan, Etelä-Afrikan ja Irlannin tärkeisiin maantieteellisiin ja kulttuurisiin erityispiirteisiin