Matematiikka
Matematiikka
Tavoitteet:
Keskeinen sisältö: Sisällöt valitaan niin, että ne mahdollisimman hyvin vastaavat oppilaiden kulloistakin kehitysastetta. Yläasteella käsitellään:
Opiskelun luonne ja opetuksen lähtökohta: Ongelmanratkaisu on matemaattis-loogisten vaatimusten ohella opetuksen keskeinen periaate. Lähtökohtana pidetään mahdollisimman usein oppilaille tuttua konkreettista arkielämän tilannetta. Laskimia ja tietokoneita käytetään järkevästi luonnollisina apuvälineinä. Kaikkia työtapoja tarvitaan ja käytetään. Nykyaikaisen matematiikan opiskelun toteuttaminen vaatii ajanmukaista oppimateriaalia ja -välineistöä.
Arviointi: Oppilaan kouluaikainen arviointi perustuu osoitettuihin matematiikan tietoihin ja taitoihin sekä prosessi- ja asennetekijöihin. Matemaattisia tietoja ovat mm. määritelmät, käsitteet, säännöt ja symbolit. Matemaattisia taitoja ovat mm. peruslaskutaidot, arviointi, säännönmukaisuuksien havaitseminen, avaruuden hahmottaminen ja luokittelu. Prosesseja ovat esim. ongelmanratkaisu, taulukoiden ja diagrammien tulkinta, tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen ja matematiikan termistön käyttö sekä keskustelu matemaattisista asioista. Asenteina voidaan pitää mm. yhteistyöhalua, pitkäjänteisyyttä, huolellisuutta ja itseensä luottamista. Numeroarvostelu pohjautuu näin ollen riittävän monipuolisesti annettuun näyttöön. Arvioinnin kohteita ovat tiedon määrä, taidot ja prosessointi. Niitä mittaavat
Arvosanan määrää kirjallisten kokeiden keskiarvo, jota muut näytöt joko korottavat tai alentavat. Hylätyn arvosanan 4 kriteerit:
Päättöarviointi Peruskoulun päättövaiheen matematiikan arvioinnissa on voimassa Opetushallituksen julkistamat arviointikriteerit. Matematiikan arviointikriteereissä määritellään ne tieto- ja taitotasot, jotka oppilaan pitää hallita saavuttaakseen arvosanan 8 (kahdeksan). Näihin kriteereihin suhteutetaan oppilaan numeroarvostelu. Arvioinnin kohteita ovat tiedon määrä, taidot ja prosessointi. Niitä mittaavat
Arvosanan määrää kirjallisten kokeiden keskiarvo, jota muut näytöt joko korottavat tai alentavat. Hylätyn arvosanan 4 kriteerit: Aineen luokka-aste ja tuntimäärä:
|