Ruotsi

Ruotsi 7. luokka – hyvän osaamisen kriteerit lukuvuoden päättyessä (arvosana 8)

********************************************************************************

 

Oppilas osaa

  • nimetä Pohjoismaat sekä niiden pääkaupungit ja kielet ruotsiksi
  • esitellä toisen ihmisen ja kertoa hänestä perustietoja
  • kertoa omasta kodistaan ja nimetä huonekaluja
  • kuvailla eri tavoin vapaa-aikaansa ja harrastuksiaan
  • asioida kahvilassa ruotsin kieltä käyttäen ja tunnistaa tyypillistä kahvilasanastoa

 

Oppilas hallitsee seuraavat kielen rakenteet

  • substantiivin taivutus (yksikön ja monikon lyhyet ja pitkät muodot)
  • omistusmuoto s-päätteen avulla ja omistuspronominien käyttö
  • apuverbit ja pääverbin perusmuoto

 

Oppilas tutustuu

  • suomenruotsin ja riikinruotsin eroavaisuuksiin
  • alueisiin, joissa puhutaan suomenruotsia
  • Pohjoismaissa käytettäviin rahayksiköihin
  • pohjoismaisen kahvilakulttuurin piirteisiin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruotsi 8. luokka – hyvän osaamisen kriteerit lukuvuoden päättyessä (arvosana 8)

********************************************************************************

 

Oppilas osaa

  • kertoa omista tunteistaan ja reagoida toisen ihmisen tunnetiloihin
  • puhelinkeskusteluihin ja tietokoneisiin liittyvää sanastoa
  • kuvailla omia matkustuskokemuksiaan
  • kertoa eri kulttuuriharrastuksista
  • nimetä eri kehonosat ja kertoa sairauksista
  • toimia hätätilanteissa ruotsin kieltä käyttäen
  • kysyä tietä, neuvoa reitin sekä kertoa omasta kotipaikastaan
  • luontoon ja luonnossa liikkumiseen liittyvää sanastoa
  • kertoa kotiaskareista
  • ilmaista oman mielipiteensä ruotsin kieltä käyttäen

 

Oppilas hallitsee seuraavat kielen rakenteet

  • pronominien objektimuodot
  • verbin neljä muotoa (perusmuoto, preesens, imperfekti ja perfekti)
  • käskymuoto
  • infinitiivin käyttö
  • sanajärjestys

 

Oppilas syventää tietojaan

  • suomenruotsin ja riikinruotsin eroista
  • Pohjoismaista ja niiden luonnosta