Ruotsi
Ruotsi 7. luokka – hyvän osaamisen kriteerit lukuvuoden päättyessä (arvosana 8)
********************************************************************************
Oppilas osaa
- nimetä Pohjoismaat sekä niiden pääkaupungit ja kielet ruotsiksi
- esitellä toisen ihmisen ja kertoa hänestä perustietoja
- kertoa omasta kodistaan ja nimetä huonekaluja
- kuvailla eri tavoin vapaa-aikaansa ja harrastuksiaan
- asioida kahvilassa ruotsin kieltä käyttäen ja tunnistaa tyypillistä kahvilasanastoa
Oppilas hallitsee seuraavat kielen rakenteet
- substantiivin taivutus (yksikön ja monikon lyhyet ja pitkät muodot)
- omistusmuoto s-päätteen avulla ja omistuspronominien käyttö
- apuverbit ja pääverbin perusmuoto
Oppilas tutustuu
- suomenruotsin ja riikinruotsin eroavaisuuksiin
- alueisiin, joissa puhutaan suomenruotsia
- Pohjoismaissa käytettäviin rahayksiköihin
- pohjoismaisen kahvilakulttuurin piirteisiin
Ruotsi 8. luokka – hyvän osaamisen kriteerit lukuvuoden päättyessä (arvosana 8)
********************************************************************************
Oppilas osaa
- kertoa omista tunteistaan ja reagoida toisen ihmisen tunnetiloihin
- puhelinkeskusteluihin ja tietokoneisiin liittyvää sanastoa
- kuvailla omia matkustuskokemuksiaan
- kertoa eri kulttuuriharrastuksista
- nimetä eri kehonosat ja kertoa sairauksista
- toimia hätätilanteissa ruotsin kieltä käyttäen
- kysyä tietä, neuvoa reitin sekä kertoa omasta kotipaikastaan
- luontoon ja luonnossa liikkumiseen liittyvää sanastoa
- kertoa kotiaskareista
- ilmaista oman mielipiteensä ruotsin kieltä käyttäen
Oppilas hallitsee seuraavat kielen rakenteet
- pronominien objektimuodot
- verbin neljä muotoa (perusmuoto, preesens, imperfekti ja perfekti)
- käskymuoto
- infinitiivin käyttö
- sanajärjestys
Oppilas syventää tietojaan
- suomenruotsin ja riikinruotsin eroista
- Pohjoismaista ja niiden luonnosta