Oulun ilmastotyön tiekartta kokoaa toimenpiteitä ilmastotyöhön

Oulun kaupungin ympäristöohjelma päivitettiin vuonna 2023 ja yhdeksi toimenpiteeksi kirjattiin ilmastotyön tiekartan laatiminen. Tiekartta on nyt valmistunut ja se toimii pitkän tähtäimen asiakirjana ja toimenpiteiden ideapankkina. Merkittävimmät valtuustokausittain toteutettavat toimenpiteet kirjataan ympäristöohjelmaan, jonka kaupunginhallitus hyväksyy. Ilmastotyön etenemisestä raportoidaan ympäristöohjelman raportoinnin yhteydessä.
22.04.2024

Oulun kaupungin ilmastotyötä ohjaavat ympäristöohjelman lisäksi kaupunkistrategia sekä Kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelma (SECAP). Uusi kaupunkistrategia hyväksyttiin tammikuussa 2022. Kaupunkistrategiassa hiilineutraalisuuden tavoitevuodeksi asetettiin 2035 eli tavoitetta aikaistettiin viidellä vuodella. Vuonna 2018 laadittiin Kestävän energian ja ilmaston toimintasuunnitelma (Sustainable Energy and Climate Action Plan, SECAP). Se liittyy eurooppalaisen kaupunginjohtajien ilmastosopimukseen (Covenant of Mayors, CoM), johon Oulu on sitoutunut. Kasvihuonekaasupäästöjen kehitystä on Oulussa seurattu vuosittain CO2-raportin avulla vuodesta 2010 lähtien.

SECAP alkoi olla jo sisällöltään vanhentunut. Lisäksi se ulottuu ainoastaan vuoteen 2030, joten tarkasteltavaa aikajaksoa oli tarpeen pidentää vuoteen 2035 saakka. SECAPissa tarkastellaan ilmastonmuutoksen hillintätoimenpiteiden lisäksi myös ilmastonmuutokseen liittyviä riskejä ja sopeutumista. Myös niistä on tullut paljon uutta tietoa, joten päivitystarvetta oli niiltäkin osin. Kaupungin hiilineutraalisuustavoite on määritelty niin, että päästöjä vähennetään vähintään 80 % vuodesta 1990 ja loput enintään 20 % hyvitetään. Hyvitysmahdollisuuksia ei ollut aiemmin tarkasteltu.

Tiekarttatyössä mukana asiantuntijat ja kaupunginvaltuusto

Ilmastotyön tiekartta toteutettiin laajassa yhteistyössä kaupungin asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi ilmastoriskejä ja sopeutumista käsiteltiin valtuuston työpajassa.

Ajantasaisen tilannekuvan muodostamiseksi kartoitettiin ja käytiin läpi esim. eri toimialojen vähähiilisyystiekarttoja ja kansallisia suunnitelmia. Tunnistetut ilmastonmuutoksen hillintätoimenpiteet on tiekartassa jaoteltu sektoreittain vuosille 2026, 2030 ja 2035. Lisäksi jokaiselle sektorille on hahmoteltu tilannekuva vuodelle 2035. Tarkastellut sektorit ovat:

  • Energiantuotanto
  • Liikenne
  • Rakentaminen ja kaupungin omat rakennukset
  • Jätehuolto ja kiertotalous
  • Kaupunkisuunnittelu
  • Sivistys- ja kulttuuripalvelut

Vuoteen 2026 mennessä toteutettavia hillintätoimenpiteitä on kaikkiaan reilut 40. Mukana ovat esimerkiksi aurinkoenergian pientuotannon lisääminen kaupungin ja Sivakan kiinteistöissä, joukkoliikenteen vähäpäästöisen kaluston lisääminen, rakentamisen hiilineutraalisuuden edistäminen kaavoituksessa ja tontinluovutuksessa sekä lasten ja nuorten ilmastotietoisuuden ja osallistumismahdollisuuksien kasvattaminen. 

Arviot: päästötavoitetta ei saavuteta

Tiekarttatyössä päästökehitystä arvioitiin vuosille 2026, 2030 ja 2035. Laskenta on toteutettu CO2-raportin mallilla, jolla myös kaupungin toteutuneita päästöjä seurataan ja raportoidaan vuosittain. Tuloksia peilattiin kaupungin hiilineutraaliustavoitteeseen. Kirittävää jää vielä, sillä arvioiden mukaan päästötavoitetta ei vuonna 2035 saavutettaisi. Toimia tarvitaan erityisesti liikenteen osalta, vaikka sen päästöjen kehittymiseen vaikuttavatkin ennen kaikkea kansalliset päätökset. Toinen merkittävä sektori, jolla vähennystoimia tarvitaan lisää, on teollisuuden polttoaineiden käyttö (mukaan lukien työkoneet).

Päästöhyvitykset tarkastelussa

Kaupungin asettaman hiilineutraalisuustavoitteen mukaan päästöjä, joita ei pystytä vähentämään, hyvitetään. Määrä voi olla enintään 20 % vuoden 1990 päästöjen määrästä, mutta hyvityksen toteuttamistavasta ei ole vielä päätetty. Nyt kartoitettiin tämänhetkistä tilannetta ja säädöksiä. Niiden pohjalta arvioitiin eri päästöhyvitysmenetelmien etuja, riskejä ja epävarmuuksia sekä menetelmien soveltuvuutta Oulun kaupungille.

Tarkastelun tuloksena todettiin, että tällä hetkellä päästöhyvityksiin liittyvät käytännöt ja lainsäädäntö eivät ole vakiintuneita kansallisella tasolla, eivätkä myöskään EU:n tasolla. Siksi on suositeltavaa seurata käytäntöjen kehittymistä ja odottaa tarkempaa kansallista, kunnille soveltuvaa ohjeistusta. 

Myös hiilinieluilla on merkittävä rooli hiilineutraaliuden tavoittelussa. Niidenkin hyväksi laskemisen osalta tilanne on kuitenkin kuntien näkökulmasta edelleen epäselvä. Tällä hetkellä voidaan varmuudella huomioida ainoastaan kaupungin omistamien maiden hiilinielut. Niitä pyritäänkin vahvistamaan, jotta hyvitettävien päästöjen määrä jäisi mahdollisimman vähäiseksi.

Ilmastonmuutoksen riskit Oulussa

Myös ilmastonmuutokseen liittyvien riskien osalta käytiin läpi uusimpia kansallisia selvityksiä, kuten Suomen ilmastopaneelin raportti Ilmastonmuutokseen sopeutumisen ohjauskeinoista, kustannuksista ja alueellisista ulottuvuuksista. Niiden pohjalta pohdittiin merkittävimpiä riskejä ja niiden vaikutuksia nimenomaan Oulussa. Merkittävimmät riskit liittyvät kolmeen eri kokonaisuuteen: 

  • Lämpötilan muutoksiin liittyvät riskit 
  • Vesiin ja vesien hallintaan liittyvät riskit 
  • Ekosysteemien muutoksiin liittyvät riskit

Aiempaan toimintasuunnitelmaan kirjattuja ilmastonmuutokseen sopeutumisen toimenpiteitä päivitettiin. Mukana on toimenpiteitä mm. energiahuoltoon, infran kunnossapitoon ja hulevesien hallintaan sekä rakenteellisen aurinkosuojaukseen ja rakennusten passiivisiin viilennysmahdollisuuksiin liittyen. Tällä osiolla toteutetaan myös kaupunkistrategian tavoite ”Ilmastonmuutoksen aiheuttamat vaikutukset selvitetään”.

Ilmastotyön tiekarttaan kirjattujen toimenpiteiden ei arvioida kuitenkaan riittävän tavoitteen saavuttamiseen, joten uusia toimenpiteitä pyritään löytämään koko ajan. Tiekartta päivitetään tarpeen mukaan, kuitenkin viimeistään vuonna 2027. 

Tutustu ilmastotyön tiekarttaan (pdf)

Oulun kaupungin ympäristöohjelma