Erikoisopintojaksot
Haukiputaan lukiossa järjestetään kaikista kirjoitettavista aineista abeille suunnattuja opintojaksoja ja kertaavia tukikursseja.
Erikoisopintojaksot
TO1 Kansainvälisyysopintojakso (2 op)
Kansainvälisyysopintojakson tavoitteena on kansainvälisen kanssakäymisen lisääminen konkreettisella tasolla tutustumalla suomeksi ja vierailla kielillä toisen maan kulttuuriin, tapoihin, historiaan, maailmanperintöön, koulutukseen, ympäristöön, tekniikkaan, taiteisiin, sekä ennen kaikkea ihmisiin, erityisesti nuoriin.
Opintojaksoon sisältyy olennaisena osana noin viikon mittainen matka ulkomaille. Kohteet ja opintomatkan sisältö määritellään joka vuosi erikseen. Moduulin valinneet valmistautuvat opettajien johdolla opintomatkaan tekemällä tutkielmia kohdemaasta sekä suomeksi että vierailla kielillä ja kompensoimalla matkojen päästöjä. Lisäksi opiskelijat miettivät yhdessä opettajien kanssa, miten opintomatkan matkustaminen, majoitus, ruokailu ja muu ohjelma järjestetään kestävästi ja vastuullisesti.
Opintomatkasta aiheutuu kuluja, joita kaikkia koulu ei voi kattaa. Tämän opintojakson valinneet osallistuvat yhteisesti päätettävin keinoin varojen keräämiseen. Koska on todennäköistä, että kaikkea rahoitusta ei saada kootuksi yhdessä, opiskelija joutuu maksamaan itse osan kuluista.
TO2 English Worldwide (2 op)
English Worldwide –opintojaksolla opetuskieli on englanti. Opintojakson voi suorittaa missä tahansa opintojen vaiheessa. Sisällöt ja tehtävät sovitaan ryhmän kanssa ensimmäisellä oppitunnilla. Keskeisiä aiheita ovat UNESCOn pääperiaatteet, kuten esim. ihmisoikeudet sekä maailman ja luonnon tila. Opintojaksolla lisätään myös kulttuurien tuntemusta. Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä.
TO4 Opiskelijakunnan hallitus
Hallitus toiminnassa mukana olevat opiskelijat saavat suoritusmerkinnän (TO4 opintojakso), 2 opintopistettä sekä stipendin valmistuessaan ylioppilaaksi lukiostamme. Hallitustoiminta vaatii sitoutumista, mutta siitä saa paljon hyvää kokemusta jatko-opintoja sekä työelämää ajatellen. Tiimityö, tapahtumajärjestäminen, luottamustehtävät sekä taloushallinto tulevat tutuiksi kaikille mukaan lähteville opiskelijoille.
Hallituksen tehtäviin kuuluu:
- Edustaa opiskelijakuntaa, sopia opiskelijakunnan asioita.
- Kutsua koolle opiskelijakunnan yleiskokoukset ja valmistella niissä esitettävät asiat.
- Valvoa opiskelijakunnan yleiskokouksissa tehtyjen päätösten noudattamista.
- Toteuttaa muut opiskelijakunnan asioiden hoitamiseksi tarpeelliset tehtävät.
TO5 Liikuntatutor (2op)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijoiden valmiuksia suunnitella, organisoida ja ohjata liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä tapahtumia.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla lukiolainen osallistuu kouluyhteisön liikunnallisen toimintakultutuurin kehittämiseen. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan välitunti- ja taukoliikuntaa, liikunnallisia haasteita ja kampanjoita sekä koko koulun liikuntatapahtumia. Opintojakso arvioidaan suoritusmerkinnällä.
TO16 Aurora E.: Kansainvälinen tulevaisuuden työelämätaidot -leiri (3 op)
Opintokokonaisuus muodostuu kahdesta erillisestä vierailutapahtumasta, jotka järjestetään lukuvuoden 2025-2026 aikana Torniossa ja Haaparannalla. Tapahtumat ovat kestoltaan 2-3 päivän mittaisia ja kaikkiaan opintokokonaisuuteen käytetään viisi työskentely- ja matkustuspäivää. Lisäksi tapahtumia voi edeltää muutama ennakkotehtävä tai lyhyt tapaaminen opintokokonaisuuden yhdysopettajan kanssa. Opintokokonaisuus on opiskelijalle maksuton.
Tapahtumiin osallistuu toisen asteen opiskelijoita sekä Suomesta että Ruotsista. Opintokokonaisuuden työskentelykielenä käytetään englannin kieltä, joten osallistuminen edellyttää kielen perustaitoja.
Opintokokonaisuus vahvistaa taitoja, joita tarvitaan tulevaisuuden työelämässä. Tapahtumat kehittävät ymmärrystä ja taitoja kansainvälisestä viestinnästä ja verkostoitumisesta, yrittäjyydestä, innovaatioista sekä kestävästä kehityksestä. Opintokokonaisuuden aikana mm. tutustutaan työelämän ja yrittäjyyden teemoihin, vieraillaan alueiden yrityksissä ja/tai oppilaitoksissa sekä harjoitellaan projektityötaitoja ja perehdytään kestävään yrittäjyyteen.
Laaja-alainen osaaminen:
Opintokokonaisuus vahvistaa opiskelijan kansainvälisyysvalmiuksia ja maailmankansalaisen asennetta sekä opettaa sinnikkyyttä. Opiskelijan sosiaaliset taidot, yhteistyökyky ja yhdessä oppimisen taidot kehittyvät monikulttuurisessa ryhmätyöskentelyssä. Englannin kielellä työskentely vahvistaa kielitietoisuutta ja auttaa ymmärtämään rakentavan viestinnän merkitystä. Ymmärrys omasta osaamisesta ja vahvuuksista lisääntyvät, mikä edistää omannäköisten ammatillisten valintojen tekemistä. Opintokokonaisuus kehittää myös monitieteistä ja luovaa osaamista. Etenkin uteliaisuus ja motivaatio oppia uutta ja asioiden merkitysten yhteydet korostuvat opiskelijoiden ratkoessa yhteisiä haasteita. Opintokokonaisuuden keskiössä ovat kestävän tulevaisuuden eri teemat ja opiskelijat oppivat ymmärtämään paremmin mm. kiertotaloutta, kestävää kuluttajuutta ja yrittäjyyttä sekä eettisiä toimintaperiaatteita. Tapahtumien sisällöt kehittävät erityisesti työelämävalmiuksia ja yrittäjämäistä asennetta sekä antavat näkemystä tulevaisuuden osaamistarpeisiin.
Oppimistavoitteet:
· Opiskelija oppii työskentelemään kansainvälisissä ympäristöissä ja tiimeissä.
· Opiskelija tunnistaa yrittäjämäiset työelämätaitonsa ja valmiutensa.
· Opiskelija ymmärtää innovaatioprosessin ja tutustuu siihen tekemällä oppien.
· Opiskelija tutustuu paikalliseen ja kansainväliseen työelämään ja yrittäjyyteen.
· Opiskelija perehtyy kestävän tulevaisuuden teemoihin.
· Opiskelija vahvistaa englannin kielen taitojaan.
Keskeiset sisällöt:
· Vierailutapahtumat Torniossa ja Haaparannalla.
· Kansainvälinen tiimityö yhdessä ruotsalaisten ja suomalaisten kanssa.
· Paikallisiin ja kansainvälisiin yrityksiin tutustuminen.
· Kestävän yrittäjyyden ja yritystoiminnan perusteet.
Arviointi:
Hyväksytty / hylätty
TO17 Koulun ilmasto-osaaja 2op
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää, mistä koulun hiilijalanjälki koostuu ja miten siihen voi vaikuttaa.
- osaa arvioida päästölähteiden mittakaavaa ja niihin vaikuttavien taustatekijöiden merkitystä.
- kykenee ehdottamaan ja suunnittelemaan toimenpiteitä koulun ilmastotyöhön sekä niistä viestimiseen.
Kuvaus sisällöstä
Mistä koulun hiilijalanjälki muodostuu? Miten esimerkiksi kouluruokailu, liikkumisvalinnat kouluun, lämmitysmuoto ja digihankinnat vaikuttavat päästömääriin? Miten näihin voi itse vaikuttaa?
Opintojakso toteutetaan Koulun korjausopas -ympäristössä. Korjausopas käsittelee koulun ilmastotyötä neljän teeman kautta, joita ovat ruoka, liike, infra ja asenne. Opiskelija suorittaa viisi vapaavalintaista tehtävää jokaisesta teemasta (yhteensä 20 tehtävää) ja hakee tämän jälkeen Koulun ilmasto-osaajan supermerkin.
Osaamisen arviointi
Suoritusmerkintä ja osaamismerkki (Open Badge Factory-järjestelmä). Osaamismerkin suorittamisesta voi hakea hyväksilukua Oulun ammattikorkeakoulun kurkistuskurssiin ja sitä kautta myös muihin korkeakouluihin.
TO18 Veden biologiaa ja kemiaa -tutkimuskurssi
Vesibiologian tutkimuskurssi on biologian ja kemian yhteinen opintojakso. Kurssilla tehdään vesianalyysejä ja eliökartoituksia lähialueen vesistöistä. Kurssilla tehdään yhteistyötä Oulun kaupungin, Haukiputaan jakokunnan ja Oulun Yliopiston kanssa. Laborointitöiden lisäksi osallistutaan vesialueiden kunnostamisprojekteihin sekä tehdään vierailuja alan laitoksiin.
Toisen vuosikurssin opiskelijoille.
Laajuus: 2op.
Arviointi: Suoritettu/hylätty
ÄI12 Kirjallisuusdiplomi
Lukion kirjallisuusdiplomin tavoitteena on tutustuttaa opiskelija monipuolisesti kirjallisuuden maailmaan, perehdyttää kirjallisuuden eri lajeihin, kartuttaa yleissivistystä, auttaa ymmärtämään kirjallisuuden merkitystä ja kasvattaa kansalliseen ja kansainväliseen kulttuuriin. Tavoitteena on myös ylläpitää kirjallisuusharrastusta. Diplomin suorittaminen on vapaaehtoista ja sen voi suorittaa omassa tahdissaan lukio-opintojen aikana. Lukion kirjallisuusdiplomiin luetaan 16 kirjaa. Kaksi teoksista voi kuunnella joko äänikirjana tai katsella elokuvana. Kirjoja voi valita luettavaksi kirjallisuusdiplomilistalta. Kirjallisuusdiplomin suoritustapa sovitaan opettajan kanssa.
Kirjalista täällä.
Arvosana: Suoritettu/hylätty
ÄI13 Luova kirjoittaminen (2 op)
Luovan kirjoittamisen kurssilla sukelletaan sanataiteeseen oman tekemisen kautta. Kurssilla kirjoitetaan sekä yksin että ryhmässä. Osa teksteistä jaetaan toisten kanssa. Kirjoittamista lähestytään kokeillen ja leikinomaisesti, erilaisia metodeja käyttäen. Harjoitukset syventävät muun muassa eri tekstilajien tuntemusta, tyylivalintojen, kohderyhmän, näkökulmien, tavoitteiden, kontekstin ja kertojuuden merkitystä.
Tavoitteena on avata kirjoittamisen lukkoja, vahvistaa itsetuntemusta ja itsetuntoa, kasvattaa empatiataitoja, löytää uusia ulottuvuuksia omasta äidinkielestä sekä sanataiteesta. Kirjoittamalla opitaan sanallistamaan ja ymmärtämään tunteita. Ryhmässä kirjoittaminen avaa näkemään erilaisia ajattelutapoja ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Arvosana: Suoritettu/hylätty
ÄI19 Draaman perusteet (2 op)
Kurssilla tehdään draaman perusharjoituksia, leikitään ja opitaan ryhmätyötaitoja. Tavoitteena on opiskelijan itsetuntemuksen syventäminen sekä ryhmätyötaitojen kehittäminen turvallisessa ympäristössä. Kurssi on tarkoitettu kaikille lukiolaisille, aiempia ilmaisuopintoja tai muita erityistaitoja ei tarvita.
Keskeiset sisällöt
• keskittymis- ja rentoutusharjoitukset
• äänenkäyttö ja fyysinen ilmaisu
• tunneilmaisu
• improvisaatioharjoitukset
• draaman eri osa-alueet
• teatterivierailu mahdollisuuksien mukaan
Arvosana: Suoritettu/hylätty
Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti
ÄI21 Lukupiiri (2 op)
Kurssin tarkoituksena on innostaa opiskelijoita lukemaan kirjallisuutta ja syventämään lukuharrastustaan.
Keskeiset sisällöt
Opiskelijat ja opettaja yhdessä valitsevat kurssilla luettavat teokset sekä päättävät yhdessä aiheista ja työtavoista. Eri-ikäistä, eri tyyleihin ja eri kirjallisuuden lajeihin kuuluvaa kirjallisuutta luetaan ja tarkastellaan suullisesti ja kirjallisesti yksilö- ja ryhmätöissä.
Arvosana: Suoritettu/hylätty
Kurssia ei voi suorittaa itsenäisesti
FY11 Fysiikan työkurssi II (2 op)
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
• osaa tehdä tutkimuksia käyttäen tiedonhankintaan mittauslaitteita ja verkkomateriaalia
• osaa yhdistellä tietoa ja soveltaa oppimaansa
• harjoittelee ylioppilaskokeeseen ja jatko-opintoihin valmentavia kokeellisia tehtäviä sekä raportointia
Keskeiset sisällöt
• kokeellinen menetelmä fysiikan tiedon perustana, ja saavutetun tiedon esittäminen matemaattisina teoriarakenteina ja malleina
• mallien keskeinen asema kehitettäessä, sovellettaessa ja käytettäessä näin saavutettua tietoa
• fysiikan tiedonhankinnalle, tiedon esittämiselle ja sen soveltamiselle tyypillinen teorian ja kokeellisuuden nivoutuminen toisiinsa
• kokeellisen tiedonhankinnan ja -käsittelyn taidot, joita ovat mm. kokeen suunnittelu, yleisempien mittavälineiden käytön hallinta, tulosten esittäminen ja tulkitseminen sekä johtopäätösten tekeminen
Arvosana: Suoritettu/Hylätty
FY13 Fysiikan projektikurssi (2 op)
Fysiikkaan liittyvä projekti, esim. tiedeleiri CERNissä tai joku muu opiskelijoiden kanssa yhdessä sovittava projekti.
Arvosana: Suoritettu/Hylätty
FY17 Robotiikka ja Arduino (2op)
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on tarjota lukiolaisille kokemuksia teknologian rakentajana ja motivoida heitä teknologiaharrastuksen pariin.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla tutustutaan mikrokontrollerin ohjelmointiin ja käyttöön Arduino-ympäristössä. Opiskelija pääsee suunnittelemaan, ohjelmoimaan ja rakentamaan oman laitteen. Opintojaksolla tehdään korkeakouluyhteistyötä.
Opintojakso ei vaadi aikaisempaa tietoa ohjelmoinnista, ja se arvioidaan suoritusmerkinnällä. Suositellaan kaikille opiskelijoille.
KE08 Kemian työkurssi II (2 op)
Moduulin tavoitteena on, että opiskelija
• osaa tulkita ja arvioida kokeellisesti hankkimaansa tietoa sekä esittää tuloksia sekä suullisesti että kirjallisesti
• harjoittelee ylioppilaskokeeseen ja jatko-opintoihin valmentavia kokeellisia tehtäviä
Keskeiset sisällöt
• tehdään lukion kemiaan liittyviä laboratoriotöitä ja pidetään töistä työpäiväkirjaa
Arvosana: Suoritettu/Hylätty
PS06 Vuorovaikutus ja sosiaaliset suhteet (2 op)
Koulukohtainen syventävä opintojakso.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• ymmärtää sosialisaation ilmiönä ja sosiaalisen ympäristön merkityksen ihmisen kasvuun ja kehitykseen
• oppii tarkastelemaan ihmisen toimintaa sosiaalipsykologian viitekehyksestä
• tutustuu sosiaalipsykologian keskeisiin ilmiöihin, kuten esimerkiksi ryhmädynamiikkaan ja asenteisiin
• ymmärtää median vaikutukset itseensä ja muihin
• kehittää kriittistä ajatteluaan ja argumentointitaitojaan sekä kykyään arvioida tiedon luotettavuutta
• kehittää monilukutaitoaan
Keskeiset sisällöt:
Valitaan esimerkiksi seuraavista:
• Sosiaalipsykologian tutkimuskohde ja sosiaalipsykologia tieteenä
• Aggressiivisuus ilmiönä
• Ryhmädynamiikkaa ja ryhmien toimintaan liittyvät teoriat ja käsitteet
• Ryhmien väliset suhteet
• Psykologiset ilmiöt eri medioissa
• Monikulttuurisuus ja kulttuurien välinen vuorovaikutus
Sisältöjä voi painottaa ajankohtaisten tai ryhmää kiinnostavien teemojen mukaan
Ennen opintojakson suorittamista pitää olla vähintään ensimmäinen psykologian moduuli suoritettuna.
Ei suositella itsenäistä suoritusta.
Arviointi hyväksytty/ hylätty.
PS13 Mediapsykologia (2 op)
Koulukohtainen syventävä opintojakso
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
• ymmärtää, miten media vaikuttaa osana elettävää todellisuutta
• tuntee mediapsykologian keskeisiä käsitteitä ja teorioita
• osaa arvioida median välittämän tiedon luotettavuutta
• osaa luoda autonomisen suhteen ympäröivään mediamaailmaan
Keskeiset sisällöt
• Media- ja kulttuurinen lukutaito
• Kognitiivisen psykologian tiedonkäsittelyä koskevia teorioita
• Vaikuttamisen psykologian keskeisiä teemoja
• Kehitys- ja sosiaalipsykologiaan liittyviä teemoja
Aineisto kootaan psykologian tutkimustuloksista ja ajankohtaisista mediatapahtumista
Ennen kurssin suorittamista pitää olla vähintään ensimmäinen psykologian moduuli suoritettuna.
Ei voi suorittaa itsenäisesti.
Arviointi hyväksytty/ hylätty.
HI10 Kansainvälisten suhteiden jatkokurssi (2 op)
Moduulissa tarkastellaan kylmän sodan jälkeisen ajan kansainvälisen politiikan ilmiöitä. Käsiteltävät alueet ja kysymykset valitaan opintojen alussa. Hi10 täydentää ja syventää moduulin Kansainväliset suhteet (Hi2) sisältöä. Siksi Hi2 täytyy olla suoritettuna ennen Hi10-moduulia.
Keskeiset sisällöt
Kansainvälisen politiikan ongelmia ja konflikteja 1990-luvulta nykypäivään Yhdistyneiden kansakuntien ym. kansainvälisen yhteisön rauhanpyrkimykset Kurssilla käsiteltävät asiat ja ongelmat valitaan kurssin suunnittelun yhteydessä
Hi10-moduulia ei voi suorittaa itsenäisenä.
Arvosana: Suoritettu/Hylätty
YH11 Taloustieteen jatkokurssi (2op)
Moduuli syventää ja täydentää YH2 Taloustieto -moduulin sisältöä. Siksi on suositeltavaa, että YH2 on suoritettuna ennen YH11-moduulia.
YH11 antaa perustietoutta yrittäjyydestä, yritysten merkityksestä kansantaloudelle ja yrittäjyydestä tulevaisuuden mahdollisuutena. Moduuli korostaa yrittäjyyden merkitystä jokapäiväisessä toiminnassa ja myös opiskelijan omassa opiskelun arjessa. Moduulissa perehdytään myös eri sijoitusmuotoihin, keskittyen osakemarkkinoihin. Muut mahdolliset mikro- ja makrotalouden käsiteltävät asiat valitaan opintojen alussa.
Keskeiset sisällöt
• Yrittäjyys (mm. perustaminen, rahoitus, sidosryhmät, yrittäjä työnantajana)
• Rahoitusmarkkinat, osakemarkkinat, säästäminen, sijoittaminen ja riskien hallinta
• Vierailut ja asiantuntijaluennot
YH11-moduulia ei voi suorittaa itsenäisenä.
Arvosana: Suoritettu/Hylätty
KU05 Piirustus ja maalaus (2 op)
Kurssilla harjoitellaan monipuolisesti maalaus- ja piirustustekniikoita, sekä tutustutaan niiden ilmaisullisiin mahdollisuuksiin. Kurssitehtävien kautta kertaamme värioppia, sommittelua ja muita kuvanrakentamisen perusjuttuja. Kurssin työskentelystä tehdään portfolio.
Arviointi: suoritettu/hylätty
KU15 Kuvanveisto (2 op)
Kurssilla tutustutaan kuvaveiston materiaaleihin ja tekniikoihin monipuolisten tehtävien kautta. Sivuamme hieman myös taidehistoriaa kuvanveiston näkökulmasta. Opettelemme käyttämään kuvanveiston perustermejä. Kurssin työskentelystä tehdään portfolio.
Arviointi: suoritettu/hylätty
KU17 Penkkarikuvat (2 op)
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat valitsemansa teeman mukaiset penkkarimaalaukset rekkoihin ja postereihin. Kurssilla valmistetaan myös lavasteita ja rekvisiittaa Abigaalaan.
Arviointi: suoritettu/hylätty
LI05 Virkistystä liikunnasta (2 op)
Kurssilla tutustutaan monipuolisiin liikuntamuotoihin, jotka tukevat hyvinvointia ja lisäävät jaksamista. Opettaja valitsee sisältökokonaisuuden yhdessä ryhmän kanssa, huomioiden osallistujien toiveet ja tarpeet. Kurssiin sisältyy myös rentouttavaa ja huoltavaa liikuntaa, jotka edistävät palautumista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia.
LI06 Palloilu (2 op)
Opettaja valitsee yhdessä ryhmän kanssa muutaman palloilulajin joita toteutetaan vuodenajat huomioiden.
LI07 Luonnossa liikkuen (2 op) (Vaelluskurssi)
Vuosittain vaihtuva retkeilykohde ja toteutustapa - luontoliikuntaa eri muodoissa esim. vaellusta, retkeilyä, maastopyöräilyä, melonta, jne.. Kurssista muodostuu kustannuksia joilla katetaan mm. Matka-, majoituskustannuksia – kustannukset riippuvat kohteesta esimerkiksi 150euroa. Opiskelijalla tulee olla perusretkeilyvarusteet itsellä/ryhmällä.
LI12 Uudet lajit (2 op)
Tässä sporttikokonaisuudessa toteutetaan pääasiassa sellaisia liikuntamuotoja mitä aiemmilla kursseilla ei ole juurikaan tehty esim. jousiammunta, harvinaisemmat pelit, frisbeegolf, padel, squash, keilaus, golf, vammaisurheilu, jokin itsepuolustus/budolaji, jne.. Useat tunnit tehdään Oulun liikuntapaikoilla (siirtymiset). Opiskelijoiden erikoisosaamista huomioidaan myös (esim. opiskelijoiden vetämät tunnit myös mahdollisia).
Kurssista muodostuu kustannuksia vierailukäynneistä esim. yhteensä 40-50€ kaikkiaan kurssin aikana sekä opiskelijan tulee pystyä liikkumaan liikuntapaikoille Haukipudas/Oulun alueella esim. Virpiniemi, Nallisport, Jatuli, jne.
Tunnit 8-koodilla ja huomio: vain ma ja ke klo 14.15-16.05, torstaisin ei siis tuntia.
KULD2, LILD4 ja MULD6
Lukiodiplomin voi suorittaa seuraavissa aineissa:
KULD2 Kuvataiteen lukiodiplomi (2 op)
Kurssilla opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yhden valitsemansa valtakunnallisen Kuvataiteen lukiodiplomitehtävän. Tehtävät vaihtuvat lukuvuosittain. Kurssin aikana opiskelija toteuttaa teoksen ja portfolion. Työskentely on itsenäistä, opettaja ohjaa ja kommentoi alussa opiskelijan suunnitelmia. Kurssille osallistuminen edellyttää vähintään neljän kuvataiteen lukiokurssin suorittamista.
Arviointi: suoritettu/hylätty, numeroarviointi lukiodiplomitodistuksessa.
LILD Liikunnan lukiodiplomi (2 op)
Kokonaisuus muodostuu neljästä osasta: liikuntakykyisyyden testistö, liikuntatiedot (tutkielman teko 10-15 sivua), erityisosaamisen näyttö tai harrastuneisuuden osoitus ja yhteistyötaidoista. Kurssilla tehdään portfolio, johon kurssin tehtävät kerätään. Toteutetaan joka toinen vuosi.
MULD6 Musiikin lukiodiplomi
Tavoitteet ja keskeiset sisällöt:
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija antaa lukioaikanaan näytön musiikillisesta erityisosaamisestaan ja erityisestä harrastuneisuudestaan musiikissa. Opiskelija osoittaa musiikillista osaamistaan ja harrastuneisuuttaan valmistamalla musiikin taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavan projektin tai kokoamalla näytesalkun lukioaikaisista musiikkiopinnoistaan ja toiminnastaan. Musiikin lukiodiplomin voi toteuttaa joko yksin tai ryhmän jäsenenä. Kurssin keskeiset sisällöt perustuvat musiikin lukiodiplomin erilaisiin toteutustapoihin ja osa-alueisiin. Musiikin lukiodiplomi muodostuu neljästä osasta, jotka ovat opiskelijan musiikillinen omaelämäkerta, musiikkiprojekti tai musiikillinen näytesalkku, yhteenveto ja arvioitsijoiden lausunto.
Musiikin lukiodiplomin edellytyksenä on vähintään neljän musiikin lukiokurssin (8 op) suorittaminen.
TT7 Ohjelmointi
Modulissa opiskellaan ohjelmoinnin alkeita Unityn ja C#-ohjelmointikielen avulla. Tunneilla on valmiita peli-esimerkkejä, joita opiskelijat pääsevät muokkaamaan ja oppimaan ohjelmoinnin alkeita. Moduli ei vaadi ennakkotietoja ohjelmoinnista.
TT11 Penkkarivideot (2 op)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- oppii suunnittelemaan videon teeman, tyylilajin, kohderyhmän ja tavoitteet
- saa kokemusta videoiden käsikirjoittamisesta ja kuvaamisesta
- oppii editoimaan videoita
Keskeiset sisällöt:
- Penkkarivideoiden
- teeman ja tyylilajin suunnittelu
- käsikirjoittaminen
- kuvaaminen hyödyntäen erilaisia kuvakulmia, valaistusta, ääntä ja rekvisiittaa
- editointi käyttäen sopivia leikkauksia, siirtymiä, tehosteita ja musiikkia
- työskentelyn dokumentointi