Arviointi
Oppilasarviointi perustuu jatkuvaan oppilaiden työskentelyn, taitojen ja tietojen seuraamiseen. Arvioinnin tavoitteena on antaa palautetta sekä oppilaalle että hänen huoltajilleen opintojen etenemisestä ja ohjata oppilasta myös itse kiinnittämään huomiota omaan työskentelyynsä ja taitojen kehittymiseen.
Jatkuva opintojen aikainen arviointi koostuu monista eri osa-alueista: palaute voi olla suullista tai kirjallista ja se voi kohdistua työskentelyyn tai valmiiseen työhön tai molempiin. Arvioinnin välineinä voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia kokeita, testejä, näyttöjä. Oppilaan, huoltajien ja opettajan kesken käydyt arviointi- ja kehityskeskustelut ovat osa arviointia.
Oppimis- ja väliarviointikeskustelut
Metsokankaan koulussa luokka-asteilla 3-9 käydään syyslukukauden aikana oppimiskeskustelu. Oppimiskeskustelussa käydään yhdessä oppilaan, huoltajan ja opettajan kesken läpi taitojen ja oppimisen edistymistä, tavoitteita ja muita koulutyöhön liittyviä asioita. On tärkeää, että keskustelussa olisivat läsnä kaikki osapuolet. Jos huoltaja ei pääse mukaan keskusteluun, käy opettaja keskustelun oppilaan kanssa kahdestaan. Oppimiskeskustelua kutsuttiin aikaisemmin kehityskeskusteluksi.
Luokilla 1-2 opettaja, oppilas ja huoltajat käyvät arviointikeskustelun, joka pidetään tammikuun aikana. Arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja arvioivat yhdessä opiskelun edistymistä ja koulutyön kokonaisuutta.
Lukukausi- ja lukuvuositodistukset
Luokka-asteilla 1-2 tammikuussa pidettävä arviointikeskustelu korvaa ennen joululomaa jaettavan väliarviointitodistuksen. Luokilla 3-9 oppilaat saavat syyslukukauden päätyessä väliarviointitodistuksen, jossa 3.luokkalaisilla on sanallinen arviointi ja 4.-9. -luokkalaisilla on numeerinen arviointi.
Keväällä lukuvuoden päättyessä kaikkien luokkien oppilaat saavat lukuvuositodistuksen, jossa arvioidaan koko lukuvuoden työskentely. 1.-3. -luokkalaisten todistuksessa taitoja ja –tietoja arvioidaan sanallisesti ja 4.-9. -luokkalaisten todistuksessa numeerisesti.