Hankkeet
Oulun kaupungin tapahtumatiimi kehittää tapahtumien toimintaympäristöä ja alan käytäntöjä.
Käynnissä on hankkeita, joissa tähdätään kestävään ja vastuulliseen tapahtumatuotantoon sekä vahvistetaan Pohjois-Suomen kulttuurivientiä pohjoismaisen yhteistyön avulla.
Hankkeet tukevat Oulua matkalla Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Oulu tavoittelee titteliä vuodelle 2026.
Oulu2026-hankkeen keskeinen pääteema on kulttuuri-ilmastonmuutos, johon on sitoutunut Oulun lisäksi 32 pohjoisen Suomen kaupunkia ja kuntaa.
Käynnissä olevat hankkeet
Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki
Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke edistää vastuullista tapahtumatuotantoa Pohjois-Pohjanmaalla. Tavoitteena on, että ympäristövastuulliset toimintamallit ovat käytössä koko maakunnan tapahtumissa, kun Oulu vuonna 2026 aikoo olla Euroopan kulttuuripääkaupunki.
Hankkeessa etsitään ratkaisuja yleisötapahtumien antamiin ympäristöhaasteisiin. Haasteet voivat liittyä esimerkiksi jätehuoltoon, ruuantuotantoon tai liikenteeseen.
Innovaatio-organisaatiot saavat ehdottaa ratkaisujaan haasteisiin ja testata keksintöään tapahtumassa. Yleisötapahtumat tarjoavat ainutlaatuisen laboratorion, jossa voidaan ratkoa globaalejakin ongelmia.
Ympäristöhaasteita ja ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan jatkuvasti. Testauksia päästään tekemään, kun tapahtumia taas järjestetään.
Lue lisää hankkeen verkkosivuilta.
Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke on Euroopan aluekehitysrahaston EAKR-hanke, jonka päärahoittajana on Pohjois-Pohjanmaan liitto. Budjetti on 615 000 euroa. Hanke kestää elokuusta 2019 toukokuuhun 2022.
Arctic Pulse
Oulun kaupunki on mukana Arctic Pulse -hankkeessa, joka kokoaa yhden brändin alle pohjoisen alueen kulttuuria kärkenään musiikki. Pohjoiskalotin kulttuurielämyksiä tarjotaan paikalliselle yleisölle sekä matkailijoille.
Arctic Pulse edistää yhteistyötä yli valtioiden rajojen viemällä pohjoissuomalaisia artisteja esiintymään Ruotsiin ja Norjaan – ja vastavuoroisesti tuomalla esiintyjiä naapurimaista Pohjois-Suomeen.
Oulun kaupungin osuutta Arctic Pulsessa koordinoi BusinessOulu. Hankekumppaneina ovat Norbottensmusiken Ruotsissa sekä Kultur i Troms ja Rytmisk Kompetansenettverk i Nord Norjassa.
Euroopan aluekehitysrahaston Interreg Pohjoinen -ohjelman rahoittama Arctic Pulse kestää 2019–2021.
Lue lisää Arctic Pulsen verkkosivuilta.
Vuosina 2016–2018 toteutettu Tapahtumien Hubi -hanke vauhditti Pohjois-Pohjanmaan kulttuuritapahtumien välistä yhteistyötä ja toi uutta tehoa toimialalle. Hankeessa toteutettiin tapahtumien yhteismarkkinointia, vakiinnutettiin kävijäkyselyt osaksi tapahtumien yleisötyötä ja järjestettiin ajankohtaista koulutusta tapahtumajärjestäjille.
Hanke järjesti 15 koulutus- ja verkostoitumistilaisuutta, Tapahtumien klubeja, joiden teemat vaihtelivat ympäristötietoisuuden lisäämisestä sponsorihankintaan. Verkoston ansiosta tapahtumajärjestäjien välinen yhteistyö lisääntyi hankkeen aikana.
Alueen festivaaleista vain murto-osa oli aiemmin toteuttanut kävijäkyselyjä. Hankkeessa käynnistettiin tapahtumien säännöllinen seuranta kävijäkyselyjen avulla. Yhteensä yli 20 tapahtumaa ja festivaalia teetti kävijäkyselyn, ja yli 10 tapahtumaa kaikkina kolmena hankevuonna. Säännöllisten kävijäkyselyjen avulla festivaalit oppivat tuntemaan yleisönsä paremmin ja tavoittamaan kohderyhmänsä. Kävijäkyselyjen tuloksia pystytään hyödyntämään niin markkinoinnissa kuin kumppanuuksien ja rahoituksen hankinnassa.
Hankkeessa toteutettiin 14 pilottia, jotka antoivat tapahtumille mahdollisuuden kokeilla uudenlaisia ratkaisuja toimialan ongelmiin. Piloteilla edistettiin kulttuurisponsorointia, uusia tuotantomalleja ja tapahtumamarkkinointia. Esimerkiksi Raahen Rantajatsit ja Elojazz toteuttivat yhteisen kansainvälisen markkinointikokeilun ja Ilmakitaransoiton MM-kisat ja Polar Bear Pitching tekivät yhteisen PolAir-markkinointivideon, jota levitettiin kansainvälisesti. Pilottitulosten perusteella vähäinenkin kannustinrahoitus uusiin avauksiin toimialalla kannattaa ja edistää uusien kumppanuuksien syntymistä.
Hankkeen avulla tehtiin myös verkoston yhteistä tapahtumamarkkinointia. Festivaaleilla on harvoin resursseja markkinoida valtakunnallisesti, kansainvälisestä markkinoinnista puhumattakaan. Yhteismarkkinointikokeiluja tehtiin aina Oulun juhlaviikkojen mobiiliapplikaatiosta festivaalien pop up -näyteikkunana Oulun keskustassa toimineeseen Festaarioon.
Kulttuurifestivaaleista yli 20 miljoonan talousvaikutukset Pohjois-Pohjanmaalle
Hankkeessa myös selvitettiin tapahtumien taloudellisia vaikutuksia ja tutkittiin asiakasymmärryksen lisäämistä tapahtumamarkkinoinnissa. Tutkimukset toteutettiin Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Mikko Rytkösen laajan taloustutkimuksen mukaan kulttuurifestivaalit ovat merkittäviä Pohjois-Pohjanmaan taloudelle, sillä ne tuottavat alueelle yli 20 miljoonaa euroa vuodessa. Jokainen julkisen sektorin festivaaleihin sijoittama euro tuottaa lähes seitsemän euron arvonlisäyksen aluetalouteen.
Suurimmat vaikutukset tulevat kävijöiden ostamien palveluiden kautta. Festivaalit tuovat lisää asiakkaita alueen ravintola- ja majoituspalveluille.
Tutkimuksen mukaan festivaalien järjestämisestä saadaan alueelle suuremmat taloudelliset hyödyt, kun kehitetään tapahtumaverkostojen yhteistyötä, vahvistetaan festivaalien alihankkijaverkostoa ja kehitetään tapahtumien vuosikelloa ympärivuotiseksi, jolloin pystytään houkuttelemaan alueelle yhä enemmän tapahtumamatkailijoita.
Lue tiivistelmä tutkimuksesta: Kulttuurifestivaalien aluetaloudelliset vaikutukset Pohjois-Pohjanmaalla
Milla Leinosen tutkimus puolestaan lisäsi asiakasymmärrystä tapahtumien markkinointiin. Hän perehtyi Oulun juhlaviikkojen markkinointiviestintään ja selvitti kohderyhmähaastattelujen avulla, mitkä seikat vetoavat nykyisiin ja potentiaalisiin tapahtumakävijöihin.
Lue koko tutkimus: Asiakasymmärryksen lisääminen tapahtumien markkinointiviestinnän tueksi: Tapaus Oulun juhlaviikot
Tapahtumien Hubi 2016–2018 oli Euroopan aluekehitysrahaston EAKR-hanke, jonka päärahoittajana toimi Pohjois-Pohjanmaan liitto. Hankkeen päätoteuttaja ja -hallinnoija oli BusinessOulu ja osatoteuttaja Oulun Kulttuuritapahtumayhdistys ry, joka tunnetaan elokuisia festivaaleja koordinoivana Oulun juhlaviikkoina. Hankkeen budjetti oli 620 000 euroa.