Taustatietoa
Palveluverkkoselvitysten taustamateriaaleina käytetään tietoja mm. nykytilanteesta, kaupungin väestösuunnitteesta, yleisistä talouden näkymistä sekä maankäytön toteuttamisohjelmasta (MATO).
Oulun kaupungin talousarviot
Oulun kaupungin talousarvio 2025 ja -suunnitelma 2026-2027
Hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunnan talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2027
Sivistyslautakunnan talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2027
Oulun väestötietoja
Tilastotietoja Oulun nykyisestä väestöstä (väkiluku, väestönmuutokset ja väestö alueittain)
Väestösuunnitetietoja vuoteen 2030 saakka suuralueittain ja ikäryhmittäin
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen Oulun kaupungin kouluissa
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestäminen
Perusopetuslaki, opetussuunnitelma ja tuen strategia ohjaavat oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämistä Oulun kaupungissa.
Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen lakiuudistus tuli voimaan 1.8.2025. Sen myötä kolmiportaisen tuen malli on poistunut. Uuden lain mukaan oppilaan oikeus lähikouluun ja inklusiiviseen opetukseen on ensisijaista.
Tuen järjestämisessä käytetään käsitteitä oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet.
Vuonna 2024 Oulun kaupungin oppilaista sai erityistä tukea 1840 oppilasta ja tehostettua tukea 3331 oppilasta.
Lukuvuoden 2025-2026 aikana oppilaille tehdään uuden lain mukaiset päätökset oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea annetaan alueiden kouluissa ja Tiernan erityiskoulussa.
Alueelliset erityisryhmät ja vaativan erityisen tuen ryhmät 1.8.2025:
| Alue | oppilasmäärä | erityisryhmä | vaativan erityisen tuen ryhmä |
| Pohjoinen | 5865 | 26 | 17 |
| Itäinen | 5852 | 25 | 9 |
| Eteläinen | 4785 | 17 | 12 |
| Keskinen | 3901 | 16 | 3 |
Tiernan koulun erityisryhmät ja vaativan erityisen tuen ryhmät (pois lukien Sairaalakoulun yksikkö):
| oppilasmäärä | erityisryhmä | vaativan erityisen tuen ryhmä | |
| Tiernan koulu | 220 | 22 | 19 |