Arviointi
Arviointi tukee oppilaan oppimista ja kehitystä koko peruskoulun ajan. Se perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin ja toteutetaan ikätasoisesti eri vuosiluokilla. Oulussa arviointikäytännöt ovat yhtenäiset ja läpinäkyvät.
Tutustu tarkemmin arvioinnin periaatteisiin ja käytäntöihin huoltajille suunnatussa tiedotteessa Oppilaan arvioinnista huoltajille. Diassa 11 kuvataan käyttäytymisen kriteerit.
Arvioinnin kriteerit
Arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet on kuvattu opetussuunnitelmassa kunkin oppiaineen kohdalla.
Oppilaan arviointi muodostuu monista eri osa-alueista. Arviointiin kuuluvat suulliset ja vapaamuotoiset kirjalliset palautteet, arviointikeskustelut, erilaiset näytöt tiedoista ja taidoista, kokeet, testit sekä lukuvuoden aikana annettavat todistukset. Arvioinnin käytänteistä ja perusteista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille etukäteen.
Arviointi- ja kehityskeskustelut ovat osa oppilaan arviointia. Oppilaalle ja hänen huoltajilleen tarjotaan säännöllisesti mahdollisuus arviointikeskusteluun.
Arviointi opintojen aikana
Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan. Oppilaille annetaan väli- ja lukuvuositodistuksia. Vuosiluokilla 1-4 välitodistus korvataan koulussamme tammikuussa käytävällä arviointikeskustelulla.
Päättöarviointi
Päättöarvioinnin tehtävänä on määritellä, miten oppilas on saavuttanut perusopetukselle asetetut tavoitteet opiskelun päättyessä. Päättöarvioinnin tulee olla yleisesti vertailukelpoista.
Mikäli oppilas opiskelee yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaan, arviointi tapahtuu suhteessa suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin. Yksilöllistäminen voi koskea yhtä tai useampaa oppiainetta.
Jos oppilaan opettaja vaihtuu kesken lukukauden, arvioinnin suorittaa se opettaja, jonka opetuksessa oppilas on ollut pidemmän ajan.