Merituulen yksikkö
Alakoulun henkilökunnan yhteystiedot
Merituulen yksikkö
Kauppaseurantie 2
90520 Oulu
Henkilökunta
Rehtorien, virastomestarien ja kanslian sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)ouka.fi
Rehtori Karjalainen Mervi, p. 044 703 9595
Tikkanen Heikki, apulaisrehtori, p. 044 703 9614
Kuuselma Riina, (alakoulu, luokat 1–6, Merituuli), 0447039393
Männistö Minna, koulusihteeri, alakoulu (koululla ti ja pe), luokat 1–6, p. 040 669 1851
Merituulen virastomestari, Heikki Heiska p. 044 703 9601 (Kauppaseurantie 2, Toppila)
Teräs Aarne, kiinteistönhoitaja, alakoulu, luokat 1–6, p. 040 141 7901
Autio Tanja, koulukuraattori (alakoululla ma ja/tai ti), luokat 1–9, p. 044 703 9003
Pietarinen Jenni, koulupsykologi (alakoululla ke ja/tai to), luokat 1–9, p. 044 703 9666
Katri Rentola, terveydenhoitaja, p. 050 3664037 (paikalla to ja pe, päivystystunti 9.30-10.00 - tavoittaa myös Wilman välityksellä)
Opiskeluhuollon sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)pohde.fi
Opettajien sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)eduouka.fi
Sirviö Saara, luokanopettaja, 1–2D, p. 046 920 7419
Lindholm Anette, luokanopettaja ,1-2E, p. 046 920 7918
Muhonen Elina, luokanopettaja ,1-2F, p. 040 157 9743
Isokoski Krista, erityisluokanopettaja, 3L, p. 040 198 1225
Suvanto Ulla, erityisluokanopettaja, 4-6S, p. 044 703 9397
Ojaniemi Elina, erityisluokanopettaja, 1-3P, p. 040 610 8891
Kujala Sari, erityisluokanopettaja, 1-4R, p. 0404814650
Hietala Johanna, luokanopettaja, 4B, p. 046 920 7617
Hekkala Sanna, luokanopettaja, 5B, p. 046 920 7781
Jokiniemi Tiina, luokanopettaja, 6C, p. 050 316 6675
Saarela Petri, luokanopettaja, 6C, p. 046 920 7847
Palola Pasi, luokanopettaja 3B, p. 046 920 7425
Karttunen Sara, erityisluokanopettaja, 1-2L, p. 050 341 6573
Esko Anni, S2-opettaja p. 040 623 5647
Harju Saana, uskonto, elämänkatsomustieto, luokat 1–9, p. 050 467 0278
Haverinen Sonja, laaja-alainen erityisopettaja, luokat 1-2 ja 4, 6, p. 040 620 9607
Säikkälä Annika, laaja-alainen erityisopettaja, luokat 1-2, 3, 5, p. 044 703 9395
Kantola Kaisa, resurssiopettaja, p. 040 548 4564
Yliheikkilä Petra, englanti, ruotsi, Merituuli, p. 040 487 6501
Niko Iivonen, koulunkäynninohjaaja, p. 040 1903974
Sahlberg Ville, koulunkäynninohjaaja, p. 040 541 9348
Päkkilä Tuula, koulunkäynninohjaaja, p. 044 703 9394
Taivaloja Helena, koulunkäynninohjaaja, p. 040 167 6997
Viiri Ira, koulunkäynninohjaaja, IP, p. 040 352 8694
Syväjärvi Mila, koulunkäynninohjaaja, p. 040 194 9482
Karhu Merja, koulunkäynninohjaaja, p. 050 523 4855
Makkonen Elena, koulunkäynninohjaaja, p. 040 651 7102
Malin-Tokoi Erja, koulunkäynninohjaaja, p. 040 549 2919
Liljeström Ada, koulunkäynninohjaaja, p. 0401699342
Iltapäiväkerho erityisryhmät, p. 040 5492608 Milja Mällinen
Iltapäiväkerho Merituuli, p. 040 834 5816 Timonen Miia, Kavita Joshi
Alakoululla pidettävät kerhot
MERITUULEN KERHOKOONTI (syksy 2025)
MAANANTAI
* Sporttikerho 3–4 lk. klo 13.00–14.00 / Pasi Palola / liikuntasali
TIISTAI
Sporttikerho 5–6 lk. klo 14.00–15.00 / Pasi Palola / liikuntasali
Näytelmäkerho 4–6 lk. klo 14.00–15.00 / Tiina Jokiniemi / 6B-luokassa (Ensimmäinen kerhokerta vk 44)
KESKIVIIKKO
Läksyparkki 1–2 lk. klo 13.00–13.45 / Merja Karhu, Minna Raappana / kuvataideluokka
Läksyparkki 3–6 lk. klo 14.00–14.45 / Merja Karhu, Minna Raappana / kuvataideluokka
* Futiskoulu 3–6 lk. klo 15.00–16.00 / Raphael Edereho / liikuntasali
PERJANTAI:
* Luova taidepaja 1–2 lk. klo 12.00–13.00 / Matleena Kokko / kuvataideluokka
* Liikunnallinen kepparikerho 2–6 lk. klo 13.00–14.00 / Matleena Kokko / liikuntasali
Läksyparkki 1–2 lk. klo 11.45–12.30 / Merja Karhu, Minna Raappana / 1-2F-luokka
Läksyparkki 3–6 lk. klo 13.00–13.45 /Merja Karhu, Minna Raappana / kuvataideluokka
* Kerhoa pidetään koululla, mutta se ei ole koulun järjestämä.
ILMOITTAUTUMISET:
Huoltajan tulee tehdä kerhoilmoittautuminen Harrastamisen aarrearkun nettisivuilla. https://uusi.kuntapalvelut.fi/harrastamisenaarrearkku/fi/
Ilmoittautumislinkki/-viesti lähetetään aina Wilma-viestillä huoltajille, kun kerhotiedot on saatu varmistettua.
Päivitetty versio: 3.9.2025
Kodin ja koulun yhteistyö
Kodin ja koulun välistä yhteistyötä ovat mm. yhteydenotot koteihin, vanhempainillat, Kodin ja koulun päivä, huoltajatapaamiset ja koteihin jaettavat tiedotteet. Koulussamme toimii myös huoltajista koostuva vanhempainyhdistys Metukka.
Koulun ensisijainen tiedotuskanava on Wilma. Oppilaan arviointiin, opetuksen tavoitteisiin, opetussuunnitelmaan ja yleensä ajankohtaisista koulunkäyntiin liittyvistä asioista tiedotetaan myös koteihin jaettavilla tiedotteilla, vanhempainilloissa sekä kehitys- että arviointikeskusteluissa.
Kaikki koulumme oppilaiden huoltajat kutsutaan vuosittain koululle keskustelemaan luokanopettajan tai -valvojan kanssa oppilaan koulunkäyntiin liittyvistä asioista. Näissä keskusteluissa oppilas on myös mukana.
Vanhempainilloissa kerrotaan ajankohtaisista asioista ja huoltajilla on mahdollisuus keskustella opettajien kanssa.
Kielivalinnoista, valinnaisaineista ja jatko-opintoihin hakeutumisesta tiedotetaan koteihin Wilmalla sekä vanhempainilloissa.
Oppilaiden huoltajat ovat tervetulleita tutustumaan koulumme arkeen. Samoin yhteydenotot Wilman kautta tai puhelimitse ovat toivottavia aina, kun jokin asia askarruttaa.
Arviointi
Peruskoulussa arvioidaan oppilaan työskentelyä, käyttäytymistä, saavutuksia ja edistymistä opinnoissa. Arvioinnin tulee olla yksilöllistä, totuudenmukaista ja monipuolista. Oppilaan arviointi jaetaan arviointiin opintojen aikana ja päättöarviointiin, joilla on erilaiset tehtävät.
Arviointi tapahtuu suhteessa opetussuunnitelmassa määritettyihin tavoitteisiin. Opetushallituksen laatimat hyvän osaamisen kuvaukset ja päättöarvioinnin kriteerit määrittelevät arvioinnin perustana olevan kansallisen tieto- ja taitotason. Oppiainekohtaiset arvioinnin periaatteet on kuvattu opetussuunnitelmassa kunkin oppiaineen kohdalla.
Oppilaan arviointi muodostuu monista eri osa-alueista. Arviointiin kuuluvat suulliset ja vapaamuotoiset kirjalliset palautteet, arviointikeskustelut, erilaiset näytöt tiedoista ja taidoista, kokeet, testit sekä lukuvuoden aikana annettavat todistukset. Arvioinnin käytänteistä ja perusteista tiedotetaan oppilaille ja huoltajille etukäteen.
Arviointi opintojen aikana
Opintojen aikaisen arvioinnin tehtävänä on antaa palautetta oppilaalle ja hänen huoltajilleen oppilaan opintojen etenemisestä sekä ohjata oppilasta havainnoimaan omaa oppimistaan.
Kehitys- ja arviointikeskustelu ovat osa oppimisen arviointia. Kehityskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimis- ja työskentelytaitoja sekä ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä kysymyksiä.
Syyslukukauden alussa opettaja kutsuu oppilaan ja huoltajan kehityskeskusteluun, jossa muun muassa asetetaan tavoitteita opiskelulle. Vuosiluokilla 1-4 kehityskeskustelut käydään syyskuun loppuun mennessä ja vuosiluokilla 5-9 syyslomaan mennessä.
Asetettuihin tavoitteisiin palataan arviointikeskustelussa, joka korvaa joulutodistuksen vuosilla 1-4. Väliarvioinnin korvaava arviointikeskustelu käydään vuosiluokilla 1-4 tammikuun loppuun mennessä.
Kehityskeskustelun voi aina korvata Lapset puheeksi -keskustelulla, johon huoltajille tarjotaan mahdollisuus ainakin 1. ja 7. luokalla.
Oppilas saa numeroarvioinnin ensimmäisen kerran 4. luokan kevättodistuksessa.
Päättöarviointi
Päättöarvioinnin tehtävänä on määritellä, miten oppilas on saavuttanut perusopetukselle asetetut tavoitteet opiskelun päättyessä 9. luokalla. Päättöarvioinnin tulee olla yleisesti vertailukelpoista.
Mikäli oppilas opiskelee yksilöllistetyn opetussuunnitelman mukaan, arviointi tapahtuu suhteessa suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin. Yksilöllistäminen voi koskea yhtä tai useampaa oppiainetta.
Jos oppilaan opettaja vaihtuu kesken lukukauden, arvioinnin suorittaa se opettaja, jonka opetuksessa oppilas on ollut pidemmän ajan.
Oppilaiden osallisuusryhmät
Koulullamme toimivien oppilaista koostuvien osallisuusryhmien tavoitteena on, että oppilas ymmärtää oman mahdollisuutensa vaikuttaa itseensä liittyvissä asioissa. Tavoitteena on myös, että oppilaille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa oman luokan tasolla, koulun tasolla ja alueellisesti.
Koulumme oppilaiden osallisuusryhmät
- Pikkuparlamentti
- Välkkärit
- Oppilasagentit
- Verso-oppilaat
- Keke-oppilaat
- Kirjastoapulaiset
- Kulttuuriagentit
Oppilaat äänestävät luokittain edustajat koulun oppilaiden omaan osallisuusryhmään, Pikkuparlamenttiin. Pikkuparlamentti osallistuu koulun välituntitoiminnan kehittämiseen ja järjestämiseen, kuukausittaisten tapakasvatusteemojen esille tuomiseen ja vastaanottaa toimintaideoita muilta oppilailta.
Pikkuparlamentti on mukana järjestämässä erilaisia koulun tapahtumia ja teemapäiviä. Koulumme osallisuusryhmän edustajat osallistuvat vuosittain järjestettävään lasten ja nuorten kaupunkikokoukseen ja työstävät hanke-/lausuntoehdotusta koulun tarpeisiin ja toiveisiin liittyen.
Koulussamme järjestetään välkkäritoimintaa, joka tarjoaa välituntitoimintaa aamun pitkällä välitunnilla. Välkkäritoimintaa järjestää osa 5.–6. luokkien oppilaista.
Koulussamme toimii myös 3-6-luokkalaisia oppilasagentteja, jotka antavat digitukea muille koulun oppilaille monessa eri oppiaineessa. Oppilasagenteiksi haetaan ja heitä koulutetaan tehtävään.
Koulullamme on VERSO-toimintaa, johon on koulutettu asiasta kiinnostuneita 5.-6. luokkalaisia. Vertaissovittelu (VERSO) on selkeä toimintamalli, jonka avulla sovittelijoiksi koulutetut koulun henkilökunnan jäsenet ja oppilaat auttavat osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa. Toimintaa on tarkoitus kehittää aktiivisemmaksi osaksi koulun toimintakulttuuria.
Merituulen yksikössä toimii KEKE-raati, joka koostuu 4. vuosiluokasta ja toimii vastuuopettajan kanssa yhteistyössä kestävän tulevaisuuden periaatteita esille tuoden.
Kirjastoapulaiset ovat osallisuusryhmä, joka koostuu 3.-6. luokan oppilaista. Kirjastoapulaiset järjestävät kirjastoa ja edistävät lukemisen toimintakulttuuria.
Iltapäiväkerho
Tuiran koulun Merituulen yksikössä iltapäivätoimintaa järjestää 1-2. luokkien oppilaille
Tuiran koulu Merituulen yksikkö
Kauppaseurantie 2
p. 040 834 5816
toppilaip(at)gmail.com
Nuorisoseurojen Oulun aluejärjestö ry.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan erityisryhmät
Tuiran koulu, Merituulen yksikkö
p. 040 5492608
vastuuohjaaja Milja Mällinen
Koululaisten iltapäivätoiminta
Perusopetuksen iltapäivätoiminnassa lapsi voi osallistua koulupäivän jälkeen ohjattuun ja valvottuun toimintaan turvallisessa ja virikkeellisessä ympäristössä. Iltapäivätoiminnassa leikitään, askarrellaan, liikutaan, ulkoillaan ja käydään retkillä. Siellä tarjotaan myös välipala.
Iltapäiväryhmät toimivat klo 11-16.30 kouluilla, nuorisotiloissa ja seurakunnan tiloissa.
Voit hakea lapsellesi paikkaa iltapäivätoimintaan, mikäli hän on 1. tai 2. luokan oppilas tai mikäli lapsesi opiskelee 3.–10. luokilla ja hänellä on erityisen tuen päätös. Iltapäivätoimintapaikka voidaan myöntää, mikäli lapsen huoltaja/-t käyvät töissä tai opiskelevat tai on olemassa muu erityinen syy paikan tarpeelle.
Oulussa kaupungin nuorisopalvelut koordinoi ja järjestää koululaisten iltapäivätoimintaa. Toimintaa järjestävät nuorisopalveluiden lisäksi palveluntuottajat (järjestöt, evankelis-luterilainen seurakunta ja yksityisten koulujen kannatusyhdistykset).
Palveluntuottajat tekevät kirjallisen sopimuksen iltapäivätoiminnan järjestämisestä Oulun kaupungin kanssa. Palveluntuottajia koskee Opetushallituksen laatimat perusteet ja ohjeistukset, sekä kaupungin oma voimassa oleva iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelma.
Lue lisää Oulun kaupungin iltapäivätoiminnasta tästä.
Avoin iltapäivätoiminta on kaikille tarkoitettu.
Nuorisotiloilla ympäri kaupunkia on myös avointa ja maksutonta iltapäivätoimintaa kaikille lapsille ja nuorille. Nuorisotiloissa työskentelee koulutettuja aikuisia ohjaajia. Tiloissa voi leikkiä, pelailla, lukea läksyjä ja osallistua ohjattuun toimintaan. Lapsi voi halutessaan ottaa mukaansa omat eväät.
Tutustu Oulun kaupungin nuorisotiloihin tästä.
Iltapäivätoimintaan hakeminen
Voit hakea lapsellesi iltapäivätoimintapaikkaa seuraavalle lukuvuodelle Wilma-järjestelmässä Wilma-tunnuksella. Aamu- ja iltapäivätoiminnan hakemuslomake on Hakemukset ja päätökset -välilehdellä. Voit hakea toimintaan myös kesken lukuvuoden Wilma-järjestelmässä.
Tarvittaessa saat paperisen hakulomakkeen Oulu10-palveluista (Torikatu 10).
Hakuajan päättymisen jälkeen palautetut hakemukset huomioidaan vain, mikäli ryhmissä on tilaa.
Iltapäivätoiminnan maksut
Iltapäivätoimintamaksu on 120 euroa kuukaudessa (elokuu-toukokuu). Koulun loma-ajat tai kuukausien pituus tai läsnäolopäivien määrä ei vaikuta maksun suuruuteen. Maksu sisältää ohjauksen, tapaturmavakuutuksen, tarvittavat askartelu- ym. materiaalit sekä välipalan.
Mikäli lapsi aloittaa toiminnassa kesken kalenterikuukauden, peritään myös aloituskuukaudesta täysi toimintamaksu 120 euroa.
Sairauspoissaolojen vaikutus maksuun
Mikäli lapsi pystyy osallistumaan toimintaan sairauden takia 10 päivää tai vähemmän kuukauden aikana, toimintamaksusta peritään puolet eli 60 euroa kuukaudessa.
Jos sairaudesta aiheutuva poissaolo kestää koko kalenterikuukauden, maksua ei peritä.
Jos lapsesi ei muusta syystä osallistu toimintaan koko kalenterikuukautena, maksuna peritään puolet kuukausimaksusta eli 60 euroa.
Ohjeistusta laskutukseen
Oulun kaupungin omassa toiminnassa olevien lasten huoltajia laskutetaan kuukausittain jälkikäteen. Lasku tulee kotiosoitteeseen paperiversiona, mikäli verkkolaskua ei ole valittu.
Maksun viivästyskorko on voimassa olevan korkolain mukainen viivästyskorko. Maksu on ulosottokelpoinen ilman oikeuden päätöstä.
Laskutukseen liittyviin kysymyksiin vastaa Jaana Valtanen: jaana.valtanen(at)ouka.fi tai p. 044 7038230.
Laskutuksesta vastaa Monetra Oulu Oy (palveluasiantuntija Leila Holappa, p. 044 7034044).
Palveluntuottajat (järjestöt, ev.-lut. seurakunta ja yksityisten koulujen kannatusyhdistykset) laskuttavat itse omat asiakkaat. Palveluntuottajia koskevat samat maksuohjeet kuin kaupungin omassa toiminnassa olevia lapsia. Palveluntuottaja ilmoittaa omille asiakkailleen laskutusta koskevat tiedot sekä yhteystiedot, joihin asiakas voi ottaa yhteyttä, mikäli hänellä on laskutusta koskevia kysymyksiä.
Sisaralennus ja maksuvapautus
Mikäli perheestä on kaksi tai useampi lapsi samanaikaisesti iltapäivätoiminnassa, ensimmäisestä lapsesta peritään täysi maksu ja seuraavilta sisaruksilta puolet toimintamaksusta eli 60 euroa kuukaudessa.
Ota yhteyttä sisaralennukseen liittyvissä asioissa toiminnan järjestäjään (yhteystiedot lopussa).
Mikäli perhe saa toimeentulotuen perusosaa, sille voidaan myöntää maksuvapautus iltapäivätoimintamaksusta.
Perhe voi hakea harkinnanvaraista maksuvapautusta, kun perhe on hyvin pienituloinen ja saa esim. asumistukea.
Maksuvapautukseen liittyvistä asioista voit kysyä lisää Jaana Valtaselta: jaana.valtanen(at)ouka.fi, p. 044 7038230.
Aloituksen siirtäminen ja iltapäivätoimintapaikan irtisanominen
Iltapäivätoiminnan aloitusajankohtaa voi siirtää kerran ilman ylimääräistä maksua. Seuraavan siirron jälkeen peritään puolen kuukauden toimintamaksu jokaiselta siirrettävältä kuukaudelta.
Mikäli lapsesi aloittaa toiminnassa elokuun jälkeen, ilmoita myöhemmästä aloitusajasta ennen kouluvuoden alkamista, ettei elokuusta peritä toimintamaksua.
Mikäli et ota lapsellesi iltapäivätoimintapaikkaa vastaan, irtisano paikka ennen kouluvuoden alkamista, ettei elokuusta mene toimintamaksua.
Mikäli lapsesi jää kokonaan pois toiminnasta, irtisano paikka kirjallisesti sähköpostilla: iltapaivatoiminta[at]ouka.fi tai ryhmän ohjaajille.
Irtisanominen tulee tehdä ennen kuluvan kuun 15. päivää seuraavan kuukauden osalta, ettei seuraavasta kuukaudesta mene enää toimintamaksua.
Mikäli ilmoitus tehdään 15. päivän jälkeen, seuraavasta kuukaudesta menee puolen kuukauden maksu, mutta lapsi ei voi enää osallistua toimintaan. Mikäli lapselle tulee läsnäolopäivä tai -päiviä, laskutetaan koko kuukaudesta.
Erityiskoulujen ja alueellisten vaativan erityisen tuen ryhmien aamu- ja iltapäivätoiminta
Mikäli lapsesi käy koulua erityiskoulussa tai alueellisessa VET-ryhmässä, eli vaativan erityisen tuen ryhmässä, hänelle on mahdollista hakea 1.–9. vuosiluokkien aikana sekä aamu- että iltapäivätoimintapaikkaa. Aamupäivätoimintaa järjestetään klo 7–10 ja iltapäivätoimintaa klo 11–16.30.
Toimintapaikkaa haetaan 1.1.-15.2. Wilma-järjestelmässä Wilma-tunnuksella. Aamu- ja iltapäivätoiminnan hakemus -lomake on Hakemukset ja päätökset -välilehdellä.
Vammaispalveluiden järjestämis- ja kustannusvastuu siirtyi hyvinvointialueelle 1.1.2023. Hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnalle jäi edelleen järjestettäväksi perusopetuslain mukainen aamu- ja iltapäivätoiminta. Mikäli lapsi ei voi osallistua perusopetuslain mukaiseen aamu- ja iltapäivätoimintaan, päätökset yksilöllisestä erityishuoltolain mukaisesta hoivasta ja huolenpidosta tehdään hyvinvointialueen vammaispalveluissa.
Oulun kaupunki vastaa perusopetuslain mukaisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä alueellaan. Perusopetuslain mukaan iltapäivätoiminnasta voidaan periä maksu. Oulun kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminta on maksullista. Iltapäivätoiminnan maksu on 120 euroa/kalenterikuukausi. Toimintamaksu on kiinteä ja sen suuruuteen ei vaikuta kuukauden pituus tai lapsen läsnäolopäivät. Toimintamaksua peritään elokuusta toukokuun loppuun. Pienituloiset perheet voivat hakea harkinnanvaraista maksuvapautusta.
Oulun kaupunki laskuttaa kaikkia perusopetuslain mukaisessa iltapäivätoiminnassa olevia asiakkaita riippumatta siitä, ovatko he aikaisemmin saaneet palvelun maksutta erityishuolto-ohjelman ja erillisen palvelupäätöksen perusteella.
Oulussa on käytössä sisaralennus ja maksuvapautus. Mikäli perheestä on kaksi tai useampi lapsi samanaikaisesti iltapäivätoiminnassa, ensimmäisestä lapsesta peritään täysi maksu 120 euroa kuukaudessa ja seuraavilta sisaruksilta puolet toimintamaksusta eli 60 euroa kuukaudessa. Mikäli perhe saa toimeentulotuen perusosaa, sille voidaan myöntää maksuvapautus iltapäivätoimintamaksusta. Perhe voi hakea harkinnanvaraista maksuvapautusta, kun perhe on hyvin pienituloinen ja saa esim. asumistukea.
Sisaralennukseen ja maksuvapautukseen liittyvistä asioista voit kysyä lisää Jaana Valtaselta: jaana.valtanen(at)ouka.fi, p. 044 7038230
Lue lisää aamu- ja iltapäivätoiminnan erityisryhmistä tästä.
Koulujen loma-ajan kokopäivätoiminta
Koulujen loma-aikana järjestettävästä kokopäivätoiminnasta vastaa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde. Palvelua tarjotaan kehitysvammalain pohjalta.
Kysyttävää iltapäivätoiminnasta?
- Puhelin Suunnittelija Jaana Valtanen,
iltapäivätoiminnan laskutukseen ja maksuvapautukseen liiittyvät asiat, kehitysvammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminta
044 703 8230
Ohjauksen koordinaattori
Kati Niskala
050 435 5850
Englanninkieliset yhteydenotot - Also in English
Ohjauksen koordinaattori
Mari Takamäki
050 526 7233
Sähköpostiosoitteet - Sähköposti iltapaivatoiminta[at]ouka.fi
etunimi.sukunimi[at]ouka.fi
Alakoulun työajat
Oppitunnin pituus on 45 min.
1. tunti 8.00 – 8:45
2. tunti 8:45 - 9.30
Pitkä välitunti (30 min)
3. tunti 10:00 – noin. 10:45
Ruokailut oman luokan aikataulun mukaisesti oppitunnin aikana
4. tunti 11:00 – 11.45
Pitkä välitunti (30 min)
5. tunti 12:15 – 13:00
6. tunti 13:15 – 14:00
Tuiran koulun Merituulen yksikön koulun työ- ja loma-ajat
Lukuvuosi 2025–2026:
Syyslukukausi 6.8.–19.12.2025
- syysloma 20.–24.10.2025 (vko 43)
- joululoma 20.12.2025–6.1.2026
Kevätlukukausi 7.1.–30.5.2026
- talviloma 2.–6.3.2026 (viikko 10)
- pääsiäinen 3.–6.4.2026
- vappu 1.5.2026
- helatorstai 14.5.2026
Välituntitoiminta
Merituulen yksikössä järjestetään välituntitoimintaa pitkällä välitunnilla (9.30-10.00).
Merituulessa edistetään lasten ja nuorten hyvinvointia Liikkuva koulu -suunnitelman mukaisesti. Liikkuvassa koulussa on oleellista oppilaan osallisuus ja liikkeen lisääminen koulupäiviin. Pyrkimyksenä on istumisen vähentäminen ja tauotus, toiminnalliset menetelmät, välituntiliikkumiseen aktivoiminen, koulumatkojen liikunnallisuuden edistäminen sekä oppilaiden osallisuuden ja toimijuuden lisääminen välkkäri-välituntiohjaamisen kautta.
Välituntikioski on avoinna pitkällä välitunnilla ja sen toimintaa ylläpitävät koulun Pikkuparlamentti. Välituntikioskista voi lainata mukavaa tekemistä ja välineitä välitunnin ajaksi.
Välituntikioskin säännöt
- Jonota rauhassa vuoroasi.
- Kioskin sisälle meneminen kielletty.
- Lainaa yksi leikkiväline kerrallaan.
- Palauta väline ajoissa. Odota, että palautus on kirjattu.
- Käytä kypärää potkulautaillessa.
Välituntikioskin sääntöjen rikkomisesta tulee lainauskielto.
Wilman käyttö
Huoltaja voi tehdä uuden Wilma-tunnuksen tai liittää huollettavan olemassa olevaan tunnukseen suomi.fi -tunnistautumisen kautta. Suomi.fi -tunnistus käyttää väestörekisteritietoja, jolloin varmentuu oikeus huoltajuuteen ja siten huoltajatunnukseen.
Toisinaan tulee kuitenkin tapauksia, että pakottavista syistä huoltajatunnukset täytyy antaa, vaikka esim. isä/äiti/hoitolaitos ei olisikaan virallinen huoltaja. Näissä tapauksissa tämä em. menettely ei toimi vaan tunnus tehdään koodin avulla, jonka saa koululta. Pohjankartanossa Wilma-asioissa neuvovat Ari Uusitalo ja Peter Wester (etunimi.sukunimi@eduouka.fi).
Perusopetuksen ja lukion oppilaat tekevät Wilma-tunnuksen oppilaitokselta saatavan avainkoodin avulla. Uuden tunnuksen voit tehdä tästä linkistä: Tee oma Wilma-tunnus
Unohditko salasanasi?
Jos olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan tästä.
Ohjeita Wilmaan
Mobiilisovellus Wilmasta on virallinen sovellus Android-laitteille, iOS-laitteille (iPhone, iPad), Windows Phone 8 -puhelimille sekä Windows 8 -tietokoneille ja -tableteille.
Katso ohjeet Wilma-sovelluksen käyttöön ja vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.
Ensiapuvinkkejä oppilaille Wilman toimimattomuuteen
1. Tarkista, että olet oikean Wilman etusivulla: ouka.inschool.fi
2. Käytä SELAINTA, älä SOVELLUSTA. Suosittelemme poistamaan sovelluksen ja lataamaan sen myöhemmin uudelleen, kun olet päässyt Wilmaan.
3. Jos salasana on unohtunut, niin klikkaa "Salasana unohtunut" -kohtaa. Käytä palautuskohdassa eduouka-tunnusta! Joillakin voi toimia jokin muukin tunnus, mikäli se on kirjattu hänelle Primukseen alakoulussa.
4. Seiskaluokille jaetaan TVT-tunnilla tunnus, jolla he voivat luoda itselleen oman Wilma-tunnuksen eduouka-sähköpostilleen. Muista tätä varten tarkistaa OIKEA sotu-tunnus - vaikkapa valokuvana kelakortista.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö Toppilan alueella
Toimintaan osallistujat
Tuiran koulun Merituulen yksikön 1-2DEF -luokat
Meri-Toppilan päiväkodin esiopetusryhmät
Mitä taitoja toiminnalla vahvistetaan
- ryhmässä toimimisen taitoja
- tunnetaitoja
- vuorovaikutustaitoja
- oppimistaitoja
Toiminnan toteutus käytännössä
- joka toinen viikko tapaaminen eskari-kouluryhmän kanssa 1-2 oppituntia
- tapaamiset toteutuu aina saman koululaisryhmän ja esiopetusryhmän kesken
Toiminnan vuosisuunnitelma
Syksy
- ryhmässä toimiminen, ryhmätyötaidot, kaveritaidot
- oppimistaidot
- kädentaidot
- oman toiminnan ohjaus
Kevät
- tunne- ja vuorovaikutustaidot
- ystävyys
- koululaisen taidot
Järjestyssäännöt
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
− Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36)
Oppilaalla :
- on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
- on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- on velvollisuus käydä koulua säännöllisesti.
- on velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti.
- on velvollisuus käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit
− Puhu kohteliaasti ja käytä kunnioittavaa kieltä.
− Puhu totta.
− Älä häiritse oman tai toisten oppituntien opetusta.
− Anna kaikille työrauha.
− Noudata annettuja turvallisuusohjeita.
− Tule ajoissa oppitunneille.
− Älä heitä lumipalloja, kiviä, marjoja äläkä muitakaan esineitä.
− Tekoälyn käyttö on sallittua vain opettajan antamien ohjeiden mukaan.
− Ilmoita kuvien lähteet, kun käytät niitä kirjallisissa töissäsi.
− Älä lunttaa kokeissa.
− Ulkovaatteita ei pidetä oppitunnilla.
− Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
− Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä ota luvatta toisen omaa.
− Kiusaaminen tai sen hyväksyminen ei ole sallittua missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen
− Noudata koulumatkalla liikennesääntöjä ja yleistä turvallisuutta.
− Käyttäydy ystävällisesti ja huomaavaisesti muita tiellä liikkujia kohtaan.
− Älä juokse tai riehu sisätiloissa.
− Pysy koulualueella koulupäiväsi aikana.
− Noudata koulun välituntialueita.
− Noudata koulun retkillä ja vierailukäynneillä liikennesääntöjä, koulun järjestyssääntöjä ja opettajan antamia määräyksiä.
− Ilmoita havaitsemistasi vahingoista ja vaaratilanteista koulussa opettajille.
− Poistu koulualueelta koulupäiväsi päätyttyä.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
− Älä sotke, roskaa tai riko koulun tai toisten omaisuutta.
− Siivoa jälkesi ja kierrätä asianmukaisesti.
− Käyttäydy ruokalassa rauhallisesti, syö ja jätä ruokailupaikkasi siistiksi, älä leiki tai sotke ruualla.
− Käyttäydy yhteisissä tiloissa rauhallisesti ja kohteliaasti.
− Noudata siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.
− Ilmoita aiheuttamasi vahinko, puhdista tai korjaa aiheuttamasi sotkut tai vauriot koulun omaisuudelle.
d) Turvallisuus
− Kouluun ei saa tuoda koulunkäyntiä häiritseviä esineitä.
− Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana.
− Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
− Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunneilla, välitunnilla tai muuna opetuksettomana aikana, lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimiseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai apuvälineenä.
− Koulupäivän ajan puhelimet ja muut mobiililaitteet pidetään häiriöttömässä tilassa (ei ääntä tai värinää), yläkoululaisen lukollisessa kaapissa tai alakoululaisen kotiluokassa repussa.
− Ruokailussa, juhlissa tai muissa tilaisuuksissa puhelimen hallussapito ja käyttäminen on kielletty.
− Opettajan tai ohjaajan kanssa ja luvalla puhelinta tai muuta mobiililaitetta saa käyttää, jos oppilaalla on kiireellinen tarve koulupäivän aikana olla yhteydessä huoltajaan esimerkiksi oppilaan sairastumisen vuoksi.
− Oppilaalla on aina oikeus ilman koulun henkilöstön lupaa hätätilanteessa soittaa hätänumeroon. Hätänumeroon soittamisesta tulee ilmoittaa koulun henkilökunnalle.
− Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman kuvattavan henkilön lupaa. Älä jaa kuvia sosiaalisessa mediassa tai internetissä ilman lupaa.
− Muilla mobiililaitteilla tarkoitetaan tabletteja, kannettavia tietokoneita, kellopuhelimia, älykelloja sekä kuulokkeita.
f) Päihteet ja vaaralliset esineet
− Päihteet, tupakkatuotteet (mukaan lukien sähkötupakka/vape) sekä energiajuomat ovat kiellettyjä.
− Kouluun ei saa tuoda vaarallisia esineitä tai aineita.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen ja kurinpitokeinot
− Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Kurinpitokeinot ja turvaamistoimenpiteet:
− Kasvatuskeskustelu.
− Siivoamis- /korjaamisvelvoite.
− Oppilaan määrääminen poistumaan oppitunnilta.
− Koulupäivän keskeytys/ opetuksen epääminen loppupäivän ajaksi.
− Oppilaan määrääminen tekemään kotitehtäviä.
− Jälki-istunto, enintään kaksi tuntia.
− Kirjallinen varoitus, rehtorin päätös.
− Määräaikainen erottaminen, lautakunnan päätös.
− Rehtorilla ja opettajilla on oikeus käyttää välttämättömiä voimakeinoja oppilaan
poistamiseen.
Kurinpitotoimenpiteiden kirjaaminen tai ilmoittaminen:
− tupakointi kouluaikana ilmoitetaan huoltajalle
− tupakointi koulualueella ilmoitetaan poliisille
− kurinpitotoimet kirjataan Wilmaan
− suorittamatta jätetyt jälki-istunnot käsitellään kasvatuskeskustelussa oppilaan ja
huoltajien kanssa ja mikäli suoritukset edelleen puuttuvat, seuraa kirjallinen varoitus.
− Jälki-istunto, ilmoitetaan kotiin ja suoritetaan mahdollisimman pian - yläkoululaisen osalta heti seuraavassa mahdollisessa jälki-istunnossa
− Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn
esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa 1.8.2025 alkaen.