Ajankohtaista

< Takaisin

Robottipuheluilla tiedusteltiin mielipiteitä monikulttuurikeskus Villa Victorin monikielisestä neuvonnasta

Oulun kaupungin monikulttuurikeskus Villa Victor toteutti 19.10.2021 puhelinkyselyn, jossa tiedusteltiin heidän asiakkaidensa kokemuksia saamastaan palvelusta ja palvelun saavutettavuudesta. Kyselyn tavoitteena oli myös lisätä tietoa Villa Victorin palveluista potentiaalisille asiakkaille.

– Kyselyn toteuttaminen oli pitkä prosessi, jossa oli mukana Monine-hankkeen lisäksi myös osa monikielisistä neuvojista. Kyselyn tekeminen ja suunnittelu vei aika paljon aikaa, mutta näimme sen hyvin potentiaalisena tapana tavoittaa niin nykyisiä kuin mahdollisia tulevaisuuden asiakkaita. Oli myös hienoa olla mukana kokeilemassa täysin uudenlaista robottipuhelukampanjaa, sillä aiemmin käsittääkseni tällaisia monikielisiä robottipuheluja ei ole tehty, kertoo Villa Victorin Monine-hankkeen projektipäällikkö Rikupekka Leinonen.

Kyselyn kohderyhmänä olivat Oulussa asuvat äidinkielenään arabiaa, somalia, venäjää tai kiinaa puhuvat täysi-ikäiset henkilöt. Villa Victorin monikieliset neuvojat äänittivät kyselyn kullakin näistä kielistä.

– Olin isossa roolissa tekemässä kyselyrunkoa sekä myös sisältöä. Äänitin myös puhelut sekä olin yhtenä äänenä kampanjassa, kun soitimme kiinankielisille oululaisille. Sain tehdä monipuolisesti erilaisia tehtäviä, se oli hyvin mielenkiintoista, kertoo Villa Victorin Monine-hankkeen projektityöntekijä Fangying Li.

Kyselyn puhelinnumerot hankittiin julkisesta liittymärekisteristä. Saatujen numeroiden perusteella puhelinkysely soitettiin 141 hengelle, joista 34 arabiaa, 42 kiinaa, neljälle somalia ja 61 venäjää puhuvalle henkilölle. Puhelu tavoitti heistä 26 arabian-, 31 kiinan-, kolme somalin- ja 41 venäjänkielisistä henkilöä, joista kaikkiaan 11 henkilöä halusi vastata kyselyyn.

– Yleisesti ottaen kaikki sujui hyvin. Yhteydenpito Moda-hankkeeseen sujui hienosti. Meillä oli selkeä kuva koko ajan, miten projektimme etenee. Vastaajien määrä oli ainoa asia, joka jäi vähän harmittamaan, Leinonen kertoo.

Valtaosa kertoi, etteivät he ole käyttäneet Villa Victorin monikielisen neuvonnan palveluja. Suurin osa vastaajista ei ole tiennyt palvelun olemassaolosta, neljäsosa puolestaan ei ole tarvinnut palveluja.

– Huomasimme, että moni vastaaja oli jättänyt puhelun kesken. Se ehkä kertoo siitä, että ihmiset eivät halua käyttää puheluun kovin paljon aikaa, vaikkakin meidän puhelujemme kesto oli noin kahdesta kolmeen minuuttia, Li miettii.

Villa Victorin palveluista eniten oli käytetty suomen kielen opetusta. Lisäksi Villa Victorin palveluista oltiin kiinnostuneita infoista sekä monikulttuurisista tapahtumista. Villa Victorin monikielinen neuvonta koettiin melko helpoksi löytää ja neuvonta koettiin ystävälliseksi ja asialliseksi. Automaattinen puhelu koettiin hyväksi keinoksi kuulla Villa Victorin palveluista ja antaa niistä palautetta.

– Mielestäni robottipuhelut ovat potentiaalinen keino joko kysyä ihmisten mielipiteitä tai välittää tietoa esimerkiksi kriisitilanteessa, jos vain puhelut tavoittavat tarpeeksi suuren määrän ihmisiä. Kun meidän kyselyssämme kohderyhmä oli hyvin rajattu, on tärkeää, että puheluihin löydetään kattavasti siihen kuuluvat ihmiset. Voi olla, että käytämme hyvin tehtyä kysymysrunkoa vielä jatkossa jossakin toisessa muodossa, Leinonen sanoo.

 

Lisätiedot:

Rikupekka Leinonen, projektipäällikkö Monine-hanke, Villa Victor
rikupekka.leinonen(at)ouka.fi, p. 040 485 6963

Jakolinkki

Asiakaspalvelu, Oulu10

  • Käyntiosoite work Saaristonkatu 8, 90100 OULU
  • Postiosoite postal PL 27 90015 OULUN KAUPUNKI
  • Puhelin 08 558 558 00, work ma–to klo 8–18 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä 8–16
    Chat: work ma–to klo 8–21 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä klo 8–16

    WhatsApp-viestit: cell 0400 111 001, ma–to klo 8–21 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä klo 8–16
  • Sähköposti
  • Aukioloajat Keskustan asiointipiste on avoinna ma-to klo 8–18 ja pe sekä arkipyhiä edeltävinä arkipäivinä 8–16
  • Katso mahdolliset poikkeukset aukioloajoissa
Tiedot esitetään hCard-muodossa.