Arviointi
Oppimisen ja osaamisen arviointi sekä oppimis- ja väliarviointikeskustelut
Perusopetuslain ja -asetuksen mukaan perusopetuksen oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää. Arvioinnin tehtävänä on
· ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi).
· kuvata, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineelle asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi).
Perusopetuksen arviointi kohdistuu oppimiseen, osaamiseen, työskentelyyn ja käyttäytymiseen.
Formatiivisen arvioinnin tehtävänä on ohjata opetusta ja oppilaan opiskelua suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Se auttaa oppilasta ymmärtämään omaa oppimistaan, tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden saavuttamiseksi.
Summatiivisen arvioinnin tehtävänä on kuvata, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineille asetetut tavoitteet. Summatiivinen arviointi kuvaa oppilaan tiedollisen ja taidollisen osaamisen tasoa. Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on summatiivinen kokonaisarviointi oppilaan koko lukuvuoden suoriutumisesta.
Antaessaan oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa, opettaja arvioi oppilaiden oppimista ja osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin sekä 6. luokalla oppimisen arviointikriteereihin.
Väli- ja lukuvuosiarviointi muuttuvat tänä lukuvuonna arviointiuudistuksen myötä
Vuosiluokilla 1–2 toteutetaan väliarviointikeskustelu eli oppilas ei saa erillistodistusta. Vuosiluokkien 3–6 oppilaat saavat välitodistuksen, jossa 3. luokkalaiset saavat sanallisen arvioinnin ja vuosiluokilla 4–6 numeerisen arvioinnin. Halutessaan opettaja voi antaa sanallista arviointi numeroarvioinnin tueksi. Vuosiluokilla 1–3 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on lukuvuositodistuksessa sanallista. Vuosiluokilla 4–9 lukuvuositodistuksessa oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on numeerista. Halutessaan opettaja voi antaa vuosiluokilla 4–9 sanallista arviointia numeroarvioinnin tueksi.
Myös kehitys- ja arviointikeskustelukäytänteet muuttuvat tänä lukuvuonna. Luokka-asteiden 3–6 oppilaille järjestetään oppimiskeskustelu loka-marraskuun aikana. Keskustelu käydään oppilaan, huoltajan ja luokanopettajan/luokanvalvojan kesken. Oppimiskeskustelussa käsitellään oppilaan vahvuuksia, oppimista, osaamista, työskentelytaitoja ja arviointiin liittyviä asioita sekä käyttäytymistä ja ajankohtaisia opiskeluun ja ikävaiheeseen liittyviä aiheita.
Väliarviointikeskustelu käydään 1.–2. luokan oppilaan, huoltajan ja luokanopettajan kesken marras-tammikuun aikana. Keskustelussa käydään läpi oppilaan osaaminen, oppiminen ja työskentelyn taidot suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin sekä käyttäytyminen suhteessa paikallisen opetussuunnitelman käyttäytymisen kriteereihin. Oppimisen tuen tai oppilashuollollisten asioiden käsittely voi olla osa väliarviointikeskustelua.
Keskusteluissa tärkeää, että opettaja kohtaa oppilaan ja tämän huoltajan ainakin kerran lukuvuodessa kasvotusten.