Kasvihuonekaasupäästöt Oulussa
Oulun kaupunkistrategiassa on asetettu tavoitteeksi hiilineutraali Oulu vuoteen 2035 mennessä. Hiilineutraalisuus on määritelty siten, että päästöt ovat vähentyneet vähintään 80 % vertailuvuodesta 1990 ja loput päästöt hyvitetään.
Oulun kasvihuonekaasupäästöt lasketaan CO2-raportti -menetelmällä, joka vastaa päästöraportoinnin uusimpia kansainvälisiä standardeja. Tiedot kasvihuonekaasupäästöistä saadaan reilun vuoden viiveellä. Keväisin saadaan kuitenkin ennakkotieto edellisvuoden päästöistä. Tällä hetkellä käytössä on lopulliset tiedot vuoden 2023 osalta ja ennakkotieto vuodelle 2024. Uusimpaan raporttiin on lisätty päästövähennystavoitteen vertailuvuotena olevan vuoden 1990 päästöt.
Laskentamenetelmiä kehitetään ja tarkennetaan jatkuvasti mahdollisuuksien mukaan. Viimeisimpänä on tehty päivitykset öljylämmityksen ja jätehuollon laskentoihin. Laskentaa voidaan korjata myös takautuvasti, mikäli aiemmin raportoiduissa tiedoissa havaitaan virheitä.
Kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt
CO2-raportin laskentamenetelmä sisältää kauko-, sähkö- ja erillislämmityksen, kuluttajien sähkönkulutuksen, liikenteen, maatalouden ja jätehuollon sekä teollisuuden ja työkoneiden aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt. Liikenteessä ovat tieliikenteen lisäksi mukana satamat ja rautatiet. Vuodesta 2024 alkaen on laskettu myös lentoliikenteen päästöjä, jotka on laskettu takautuvasti vuodesta 2010 alkaen. Jätehuoltoon sisältyy sekä yhdyskunnan että teollisuuden jätehuolto. Uutena mukana on vuodesta 2024 alkaen kalankasvatus.
Vuonna 2023 kokonaispäästöt, jotka sisältävät myös teollisuuden osuuden, olivat noin 718,8 kt CO2-ekv. Vuoteen 1990 verrattuna kokonaispäästöt ovat lähes puolittuneet vaikka asukasmäärä on kasvanut vajaat 60 %. Edellisvuoteen verrattuna kokonaispäästöt laskivat noin 15 %. Eniten laskivat kuluttajien sähkönkulutuksen päästöt. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2024 kokonaispäästöt laskivat noin kymmenen prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Kasvihuonekaasupäästöjen jakautuminen ilman teollisuutta
Vuonna 2023 kuluttajien aiheuttamasta päästöstä jo lähes puolet muodostui tieliikenteestä (47 %), joka onkin entistä selvemmin suurin päästösektori. Kaukolämmön kulutuksen osuus päästöistä oli toiseksi suurin (27 %). Oulun Energia Oy:n tavoitteena on, että sen oma kaukolämmön tuotanto on hiilineutraalia viimeistään vuonna 2030. Kaukolämmön tuotannon päästöt ovatkin tippuneet selvästi alle puoleen vertailuvuodesta 1990 vuoteen 2023. Samaan aikaan liikenteen päästöt ovat vähentyneet vain noin viidenneksen.
Kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt 1990-2023, ennakkotieto 2024
Päästöennusteet
Kasvihuonekaasupäästöjen kehityksestä Oulussa on laadittu arviot vuosille 2026, 2030 ja 2035. Arvioiden mukaan nykyiset päästövähennystoimet eivät riitä kaupungin asettaman hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseen vuonna 2035. Tavoitteen saavuttaminen ei kuitenkaan ole pelkästään kaupungin omissa käsissä, vaan se riippuu voimakkaasti niin valtion, yritysten kuin kuntalaistenkin toimista.
Ilmastonmuutoksen hillintään liittyvät kaupungin toimenpiteet jaetaan seuraaviin kokonaisuuksiin: energiantuotanto ja Oulun Energian hiilineutraalisuus, kestävä liikkuminen ja liikenne, rakentaminen ja tilapalvelut, jätehuolto ja kiertotalous, maankäyttö ja hiilinielut sekä sivistys-, kasvatus- ja kulttuurisektorit.
Tunnistettujen hillintätoimenpiteiden sekä kansallisten ilmastopoliittisten linjausten perusteella on arvioitu kaupungin tulevaa päästökehitystä näillä sektoreilla. Arvion perusteella kokonaispäästöt olisivat vuonna 2035 430 kt CO2-ekvivalenttia eli noin 69 prosenttia vuoden 1990 tasoa pienemmät. Asetettuun 80 prosentin päästövähennystavoitteeseen ei siis vielä nyt tunnistetuilla toimilla oltaisi pääsemässä. Erityisen haastava sektori on liikenne. Lisätoimia on kohdistettava myös teollisuuden päästöihin. Nämä kaksi sektoria muodostavat vuonna 2035 arvion mukaan yhteensä 80 prosenttia päästöistä.
Alla olevassa kuvaajassa on esitetty kasvihuonekaasupäästöt Oulussa perusvuonna vuonna 1990 ja seurantavuonna 2021 sekä arviot päästöjen kehityksestä vuosille 2026, 2030 ja 2035. Päästöt on laskettu CO2-raportin laskentamallilla, jolla kaupunki seuraa päästöjensä kehitystä vuosittain. Päästöennuste vuodelle 2026 on osoittautumassa pessimistiseksi. Ennustetulle tasolle ollaan pääsemässä jo vuonna 2024. Vuoden 2030 ja 2035 ennusteet tullaan päivittämään viimeistään vuonna 2027. Huom! Aiemmassa osiossa olevien toteuneiden päästöjen ja alla olevien ennusteiden sektorit eivät täysin vastaa toisiaan. Vuoden 1990 osalta tieliikenteen osuudessa on mukana myös rautatiet ja satama. Ennusteissa yhdyskunnan jätehuolto sisältää myös teollisuuden jätehuollon.