Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
Oulussa rakennetaan yhtenäistä kasvun ja opin polkua varhaiskasvatuksesta perusopetukseen. Oululainen opin polku sisältää tavoitteita 5–8-vuotiaiden pedagogiikan toteuttamiseen ja yhdessä sovittuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyön käytänteitä joustavien siirtymien varmistamiseksi.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö on esiopetuksen ja 1–2 luokkien yhteistyötä, jota toteutetaan säännöllisesti ja suunnitelmallisesti yhteisten kaupunkitasoisten linjausten ja esi- ja alkuopetuksen lähiyhteistyön suunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden mukaisesti. Toimintamalli mahdollistaa lapsen yksilöllisen huomioimisen, oikea-aikaisen tukemisen ja osallisuuden vahvistamisen.
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä toteutetaan opetussuunnitelmien mukaisesti monenlaisissa ryhmissä. Lapset tutustuvat esiopetusvuoden aikana koulun oppimisympäristöihin. Yhteistyössä hyödynnetään joustavasti erilaisia oppimisympäristöjä ja etäyhteyksiä. Tavoitteena on yhdessä tekeminen sekä yhteisen toimintakulttuurin rakentaminen ja kehittäminen. Esi- ja alkuopetuksen henkilöstö vastaa yhteistyön kehittämisestä, suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä.
5-8-vuotiaiden pedagogiikka
5–8-vuotiaiden pedagogiikalla tarkoitetaan yhteisen pedagogisen toimintakulttuurin rakentamista ja oppimiskäsityksen mukaista toimintaa. Se on kykyä ja osaamista toteuttaa yksiköllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista yhteistä pedagogiikkaa opetussuunnitelmien ja sivistysohjelman tavoitteiden mukaisesti.
Yhtenäinen esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka, toimintakulttuuri ja oppimisympäristö vahvistaa lapsen varhaista perustaitojen oppimista. Yhdessä toimien mahdollistamme lapsen yksilöllisen etenemisen kasvun ja opin polulla joustavien siirtymien avulla.
Joustavaa esi- ja alkuopetusta kehitetään lasten tarpeista ja näkökulmasta miettien millaista arkea joustavilla käytännöillä heille rakennetaan. Siirtyminen varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ja esiopetuksesta kouluun ovat lapsille tärkeitä elämänvaiheita.
Ystävyyssuhteiden rakentumista ja niiden jatkumoa tuetaan rakennettaessa joustavia pedagogisia prosesseja ja käytäntöjä. Onnistunut siirtyminen edistää lasten turvallisuuden tunnetta ja hyvinvointia sekä heidän kasvu- ja oppimisedellytyksiään.
Oppimisen polun eri vaiheiden tavoitteet ja käytännöt on yhdessä sovittuja ja laadukkaan opetuksen perusta. Esiopetuksen, varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstön yhteisellä keskustelulla ja yhteistyöllä edistetään opetuksen laatua. Erilainen asiantuntijuus on yhteinen voimavara. Varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstöllä on myös mahdollisuus tutustua toistensa toimintaan ja oppimisympäristöihin käytännössä.
Lapsen yhtenäinen kasvun ja opin polun vahvistaminen edellyttää kaikilta osapuolilta yhteistyön opettelemista ja uuden oppimista yhdessä muiden kanssa.