Varhaiskasvatuksen kehittämis- ja hanketoiminta
Oulussa kunnallisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laatua vahvistetaan erilaisten hankkeiden ja kehittämistoimien avulla. Päiväkodeissa voi vakituisen henkilökunnan lisäksi työskennellä avustus- ja hanketyöntekijöitä sekä mentoreita, jotka on palkattu hanke- ja avustusrahoilla. Lisätietoa löydät alla olevista "haitareista".
Valtion erityisavustus varhaiskasvatuslain mukaisen tuen uudistamisen edistämiseksi vuosille 2022-2023.
Tavoitteet
- varhaiskasvatuslain tuen uudistuksen toimeenpanon tukeminen
- lapsen saaman tuen vahvistaminen ja tuen laadun kehittäminen varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion toiminta- ja johtamis- sekä yhteistyökulttuurin edistäminen
- varhaiskasvatuksen tuen toteuttamiseen liittyvän osaamisen kehittäminen
- varhaiskasvatuksen tuen vaikuttavuuden arvioinnin osaamisen edistäminen
Valtionavustuksella työskentelee henkilöstöä seuraavasti:
- 4 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kokoaikaisessa erityisopetuksessa alueellisissa pienryhmissä
- 1 varhaiskasvatuksen erityisopettaja palveluohjauksessa tuen tarpeiden ja varhaiskasvatusjärjestelyjen ensiselvittelyssä
- 4 alueellista varhaiskasvatuksen mentoriopettajaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja yleisen tuen vahvistamisessa sekä toimintamallien juurruttamisessa
- 4 lastenhoitajaa kehityksen ja oppimisen tuen lisäresurssina ryhmissä
- 12 lastenhoitajaa sijaistamassa henkilöstöä koulutuksiin osallistumisen turvaamiseksi
- projektikoordinaattori tuen koordinointi- ja kehittämistehtävissä sekä monialaisen yhteistyön kehittämisessä
Lisähenkilöstön avulla vahvistetaan inklusiivista toimintakulttuuria, oppimista ja hyvinvointia, tuen järjestymistä lähelle lasta ja perhettä, pedagogista monialaista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista.
Valtionavustuksella kehitetään ja koulutetaan henkilöstöä seuraavasti:
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen tuen ja inklusiivisuuden teemaan liittyen suunnataan laajasti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille sekä yksityisessä että kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
- Koulutuksilla vahvistetaan inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämistä ja yhteistä pedagogista johtajuutta erityisopettajien ja johtajien työparityöskentelynä.
- Vertaismentoroinnilla sekä työnohjauksella tuetaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä sekä työhyvinvointia muutoksessa.
- Koulutuksilla ja koordinoinnilla varmistetaan yhdenvertaisuus alueilla ja kaupungin tasolla rakenteissa sekä pedagogisissa toimintatavoissa.
Avustus on osa varhaiskasvatuksen Oikeus oppia -laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmaa ja sen toimeenpanoa.
Lisätietoa:
Minna Rossi-Salow
Projektikoordinaattori, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
P. 040 182 7086, minna.rossi-salow@ouka.fi
Valtion erityisavustus varhaiskasvatuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2020-2021, 2021-2022 ja 2022-2023.
Valtionavustus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutoksen, inkluusion, oppimisen ja hyvinvoinnin, tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden, vuorovaikutuksen ja lähipalveluperiaatteen vahvistamiseen sekä lapsen varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta välittömään ja riittävän varhaiseen tukeen.
Avustuksella on palkattu varhaiskasvatuksen opettajia, sosionomeja, lastenhoitajia ja ryhmäavustajia, jotka työskentelevät alueellisiin indikaattoreihin perustuen kohdennetusti tietyissä päiväkodeissa. Indikaattoreita ovat mm. kohonnut syrjäytymisen riski perheissä, eri kieli- ja kulttuuritausta sekä lasten tuen tarve.
Kooste toimintamalleista ja menetelmistä 2022 (pdf)
Lisätietoa:
Minna Rossi-Salow, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, projektikoordinaattori
minna.rossi-salow@ouka.fi p. 040 182 7086
Intoa ja iloa Oivaltamosta kuuluu Opetushallituksen innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa hankekokonaisuuteen, jossa tavoitteena on digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen, digitalisaation edistäminen, pedagogisten käytäntöjen kehittäminen ja yhdenvertaisuuden tukeminen. Hanke on kaksivuotinen ja kestää 31.7.2023 saakka.
Intoa ja iloa Oivaltamosta -hankkeen tavoitteet
Oulun STEAM-opinpolkua on kehitetty viime vuosina perusopetuksen puolella ja Intoa ja iloa Oivaltamosta hankkeen tavoitteena on ulottaa tämä polku alkamaan jo varhaiskasvatuksesta. Jokaiselta Oulun neljältä alueelta (keskinen, pohjoinen, itäinen, eteläinen) valitaan yksi päiväkoti, johon rakennetaan Oivaltamo, tiede-, taide- ja teknologiakasvatuksen oppimisympäristö. Oivaltamot varustetaan tutkimiseen, toiminnallisuuteen, ilmaisuun ja taiteelliseen työskentelyyn sopivilla välineillä ja laitteilla.
Oivaltamo-oppimisympäristöjen rakentamisen lisäksi hankkeen toisena tavoitteena on varhaiskasvatuksen STEAM-opinpolun kehittäminen. Hankkeen tuloksena syntyvä opinpolku tukee saumattomasti lapsen STEAM-matkaa varhaislapsuudesta perusopetuksen puolelle sekä vahvistaa varhaiskasvatuksen toimintakulttuureja ja vasutyöskentelyä. Hankkeen myötä varhaiskasvatuksen digitaalinen toimintakulttuuri sekä tiede- ja taidekasvatus vahvistuvat ja monipuolistuvat. Hankkeessa valmistuu projektikortteja ja ideavihkosia varhaiskasvatuksen käyttöön.
Hankkeen eteneminen
Yhteistyö päiväkotien kanssa alkaa alkuvuodesta 2022 STEAM-pedagogiikkaan tutustumalla, Oivaltamojen varustamisella ja laitteisiin perehtymisellä. Syksyllä 2022 neljä Oivaltamoa rakentuvat päiväkoteihin. Oivaltamo voi olla tilojen ja tarpeen mukaisesti joko kiinteä huone tai esimerkiksi liikuteltavat kärryt. Oivaltamoissa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja ja tuetaan kestävän tulevaisuuden tavoitetta. Lukuvuoden 2022–2023 aikana Oivaltamot ovat käytössä ja STEAM-pedagogiikkaa toteutetaan eri-ikäisten lapsiryhmien kanssa. Varhaiskasvatuksen STEAM-opinpolku jäsentyy ja rakentuu Oivaltamo-toiminnan edetessä.
Lisätietoja:
Sari Nyberg, suunnittelija
Outi Anias, ICT-tukihenkilö (tutkiva oppiminen, STEAM)
Maikki Manninen, kehittäjäopettaja (tutkiva oppiminen, STEAM)
Hanna Lassila, varhaiskasvatuksen opettaja
sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@ouka.fi
Heikinharjun luontokoto kuului Innovatiiviset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa -hankekokonaisuuteen. Hanke oli yksivuotinen ja päättyi 31.7.2022. Heikinharjun luontokodon toiminta jatkuu kaupungin omana toimintana 1.8.2022 alkaen.
Toiminnan tavoitteena on tukea Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisen oululaisen kestävän kehityksen oppimispolun luonto-osion toteuttamista. Oululainen kestävän kehityksen oppimispolku on toimintamalli, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten kestävän kehityksen mukaisen elämän edellyttämien arvojen, tietojen ja toiminnan taitojen vahvistaminen.
Toimintamallin osa-alueet:
- luonto
- kestävä kulutus
- hyvinvointi ja turvallisuus
- kulttuuri-identiteetti ja maailmankansalaisuus.
Luontokoto -hankkeen tavoitteet
Heikinharjun luontokodon tavoitteena on kehittää yksilön myönteistä luontosuhdetta tarjoamalla hänelle monipuolisia oppimiskokemuksia luonnossa. Aiheet etenevät lähiluonnon ja vuodenaikojen seuraamisesta erilaisten ekosysteemien tutustumiseen ja tutkimiseen.
Toisena tavoitteena on saada tutkiva oppiminen ja STEAM-pedagogiikka osaksi varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja oppimisympäristöjä. Heikinharjun luontokodossa konseptoidaan STEAM-pedagogiikan mukaista tutkivan oppimisen tilaa.
STEAM-pedagogiikka
STEAM-pedagogiikka (science, technology, engineering, art, math) käyttää tekniikkaa, luonnontieteitä ja taidetta vuorovaikutustaitojen, tunnetaitojen ja itseohjautuvuuden oppimiseen. Tavoitteena on kasvattaa sinnikkäitä, yhteistyötaitoisia ja rohkeita ongelmanratkaisijoita. Metsä ja lähiympäristöt sekä Luontokodon Oivaltamo ovat tärkeitä oppimisympäristöjämme, joissa käytössämme on STEAM-välineistöä.
STEAM-opinpolkuun kuuluu neljä osa-aluetta, jotka ovat askartelu ja rakentelu, tutkiminen ja innovointi, koodaus ja ohjelmointi sekä digitaalinen valmistaminen. Luontokodolla keskitytään tällä toimintakaudella askarteluun ja rakenteluun sekä tutkimiseen ja innovointiin.
Luontokodon tarjoama toiminta varhaiskasvatusyksiköille
Kaikki Luontokodon järjestämä toiminta on aina varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattua osallistavaa koulutusta. Tavoitteenamme on, että varhaiskasvatuksen henkilöstö saa Luontokodon toiminnasta uusia ideoita ja mahdollisuuksia rakentaa toimintakulttuuriaan ja kehittää lasten luontosuhdetta yhdessä tutkien ja oivaltaen.
Tuomme Luontokodon toimintaa päiväkotien lähiympäristöön, lisäksi ryhmät voivat tulla vierailulle Luontokodolle ja Huutilammen ympäristöön. Luontokodon Oivaltamossa toimimme erilaisissa työpajoissa käyttäen STEAM-pedagogiikkaa. Lisäksi Luontokoto järjestää varhaiskasvatuksen henkilöstölle matalan kynnyksen koulutuksia.
Lisätietoja:
Anu Lassuri, varhaiskasvatuksen opettaja
Anne Ylitalo, varhaiskasvatuksen opettaja
Sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@ouka.fi
Valtionavustus on tarkoitettu poikkeusoloista johtuvien vaikutusten tasoittamiseen, lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukeen liittyvien ongelmien ehkäisemiseen ja oppimisen edellytysten parantamiseen varhaiskasvatuksessa.
Koronaepidemia on aiheuttanut hyvinvointivajetta vaarantaen lasten ja perheiden psykososiaalista hyvinvointia sekä lisännyt huono-osaisuuden kasaantumista ja syrjäytymistä perheissä. Valtion erityisavustuksella tuetaan lasten oppimista, hyvinvointia, tuen järjestymistä lähelle lasta ja perhettä, moniammatillista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista.
Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen on palkattu lastenhoitajia ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajia lisähenkilöstöksi lasten ja perheiden hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteutumista sekä kielitietoista toimintakulttuuria.
- Varhaiskasvatuksessa lastenhoitajat vahvistavat toimintaa pienryhmissä ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajat varmistavat lasten tuen toteutumista.
- Esiopetuksessa lastenhoitajat ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajat vastaavat hyvinvoinnin ja osallisuuden toteutumisen, vahvistavat lasten suomen kieltä, tunne- ja turvataitoja sekä mielenterveystaitoja.
Lisätietoa hankkeesta:
Minna Rossi-Salow, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
minna.rossi-salow@ouka.fi p. 040 182 7086
Valtion erityisavustus esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2021-2022.
Kaksi varhaiskasvatuksen kieli- ja kulttuuriopettajaa toimivat kieli- ja kulttuuritietoisen varhaiskasvatuksen opettajina ja asiantuntijoina esiopetusryhmissä, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia.
Tavoitteet
- samanaikaisopetus
- kieli- ja kulttuuritietoisuuden edistäminen
- suomen kielen oppimisen vahvistaminen
- siirtymävaiheen ohjaus lapsille ja huoltajille
- tiedonsiirron tehostaminen esiopetuksesta alkuopetukseen siirryttäessä
- maahanmuuttajataustaisten lasten valmistavan opetuksen tarpeen kartoitus esiopetukseen ja alkuopetukseen siirryttäessä
Neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa toimivat kehittämässä osa-aikaista erityisopetusta esiopetusryhmissä, joissa on tehostetun ja erityisen tuen lapsia
Tavoitteet
- osa-aikaisen erityisopetuksen vahvistaminen ja laadun kehittäminen
- pedagogisen tuen menetelmien kehittäminen ja pilotointi
- yhteisopettajuus
- kollegiaalisen tuen vahvistaminen
- hyvien käytänteiden jalkauttaminen ja juurruttaminen alueille
- esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyön vahvistaminen
Lisätietoja hankkeesta
suunnittelija Sirpa Tenhu, sirpa.tenhu@ouka.fi
Hanke on 3-vuotinen (1.8.2020 – 31.7.2023) ja mukana vaiheittain ovat kaikki Oulun kaupungin kunnalliset päiväkodit, koulutuksien ja tapahtumien osalta yksityiset päiväkodit sekä perhepäivähoitajat. Hanke saa aluehallintovirastolta veikkausvoittorahoista myönnettyä avustusta.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria liikunnallistetaan ulkona oppimisen ja ulkoilmakasvatuksen osalta vahvistamalla varhaiskasvatuksen henkilökunnan pedagogista osaamista ulkona sekä luomalla uusia olosuhteita.
Henkilöstön osaamista vahvistetaan koulutuksin, verkostoitumalla sekä yhteisillä tapahtumilla.
Hankkeen tavoitteet
- tuetaan päiväkotien liikuntavastaavien tehtävää varhaiskasvatuspäivän liikunnallistamisessa
- tiiviillä yhteistyöllä vahvistetaan osaamista ja myönteistä ilmapiiriä sekä luonnon ottamista osaksi päiväkodin arkea
- varmistetaan, että jokaisella lapsella on mahdollisuus monipuoliseen ulkoiluun, liikkumiseen, oppimiseen ja liikunnan iloon päivittäin
- opetellaan hyödyntämään monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä ulkona ja luonnossa
- alueille kehitetään perheliikuntaa, joihin on tavoitteena saada kolmas sektori mukaan
Ulkoleikkiopas perheille
Lataa tästä perheellesi opas, josta saat vinkkejä erilaisiin ulkoleikkeihin!
Lisätietoa hankkeesta:
Tarja Kuusisto, hankekoordinaattori
tarja.kuusisto@ouka.fi