Metsä-aarrearkku 4. lk

Metsä - sanataiteen aarrearkku on neljänsien luokkien oma sanataiteellinen kulttuurikasvatuskokonaisuus. Oulun lastenkulttuurikeskuksen sanataidekoulun sanataideopettajat Anna Anttonen ja Kati Inkala ovat suunnitelleet aarrearkun sisällön ja sanataidetehtävät. Aarrearkku on kuvataiteilija Heidi Kestin ja lavastaja Petri Haapakosken yhdessä tekemä taideteos.

Metsä-aarrearkku on osa Oulun kaupungin Oppilaan kulttuuripolkua ja aarrearkun sisällöt sitoutuvat osaksi opetussuunnitelmaan. Tavoitteena on, että sanataiteen aarrearkku -projekti toteutetaan vuosittain jokaisessa oululaisessa 4. luokassa. Arkkuja on yhteensä 5 kpl. Yksi arkku voi olla yhdellä koululla lainassa neljä viikkoa. Arkkujen säilytyspaikka on Oppimateriaalipalveluissa Oulunsalon kirjastossa ja ne kuljetetaan kouluille koulupostin kautta.

Saat aarrearkun luokkaan kun osallistut koulutukseen

Aarrearkun voi varata omaan luokkaan käytyään ensin siihen liittyvän koulutuksen. Kouluttajina Valveen sanataidekoulu ja Oulun kaupunginkirjasto. Seuraavat koulutukset järjestetään elokuussa 2024.

Lisätietoja sanataiteen aarrearkusta ja koulutuksista lastenkulttuurikeskuksen sanataidekoululta: Kati Inkala, kati.inkala@ouka.fi ja Anna Anttonen, anna.anttonen@ouka.fi.

Aarrearkkujen varaustiedustelut: Terhi Mustonen, Oulun kaupunginkirjasto, terhi.mustonen@ouka.fi ja Helena Valtakorpi, Oulun koulukirjasto, helena.valtakorpi@ouka.fi.

Aarrearkun kirjat ja sanataidetehtävät

Sanataiteen aarrearkku kertoo seitsemän kotimaisen kirjan tarinoita. Kaikki aarrearkun suuret tai pienet yksityiskohdat, paikat ja esineet ovat peräisin aarrearkun kirjojen kansien välistä. Kuhunkin kirjaan liittyy myös kirjoittamaan innostavia ja teemaa syventäviä sanataideharjoituksia.

Arkkua voi tutkia ja ihastella kokonaisuutena ja siitä voi irrottaa osia tarkempaan tarkasteluun ja käyttöön. Projektin aikana voi toimia kirjasalapoliisina ja saada selville, mikä aarrearkun lukuisista yksityiskohdista kuuluu mihinkin kirjaan!

Aarrearkun kirjat OUTI-verkkokirjastossa: