Laskutus
Oulun Veden asiakaspalvelu ja vesilaskutus hoidetaan keskitetysti osoitteessa Kasarmintie 29.
Miten laskutetaan?
Oulun Vesi laskuttaa kiinteistöjä neljä kertaa vuodessa. Näistä kolme laskutuskertaa perustuu vuosiarvioon ja neljäs kerta vesimittarin lukeman mukaisen tasauslaskuun. Vesilaskulla on maksuaika 21 päivää kirjauspäivästä. Ennen tasauslaskua asiakkaalle lähetetään vesimittarin lukukortti. Lukukortin voi palauttaa postin välityksellä tai ilmoittaa mittarilukeman etusivulla olevan sähköisen palvelun kautta.
Kerros- ja rivitaloissa huoneistokohtaisten vesimittareiden laskuttamisen hoitaa kiinteistön isännöitsijä.
Uusien liittyjien kulutus on aluksi arvio. Jos laskussa oleva arvio poikkeaa huomattavasti todellisesta kulutuksesta, kannattaa ilmoittaa mittarin vesimittarin lukema vesilaskutukseen. Lukema huomioidaan seuraavassa laskutuserässä tasauslaskuna.
Laskutustietojen muutokset kuten osoitemuutokset ja muutokset vedenkulutuksessa on syytä ilmoittaa mahdollisimman pikaisesti vesilaskutukseen, jotta laskut lähetetään oikeaan osoitteeseen ja oikean suuruisena. Oulun Veden kotisivulta löytyy sähköiset lomakkeet ilmoitusta varten.
Veden ja jäteveden perusmaksut muodostuvat vesimittarin koon mukaan. Omakotitaloissa on yleensä DN20 vesimittari, joka kuuluu alimpaan maksuluokkaan.
Näin luet vesilaskua
Klikkaa kuvaa isommaksi:
Vesilaskun lukuohje
Vesilaskut ympäristöystävällisesti e-laskuina
E-lasku on ekologinen vaihtoehto paperilaskuille. Voit vastaanottaa Oulun Vedeltä vesilaskut suoraan verkkopankkiisi e-laskuna. Saat e-laskun käyttöösi omassa verkkopankissasi. Tutustu huolella oman pankkisi e-laskupalveluun ja tee e-laskusopimus omassa verkkopankissasi. Valitse laskuttajaluettelosta Oulun kaupunki - vesilaskut.
Yritysasiakkaille vesilaskut sähköisesti verkkolaskuina
Verkkolasku on sähköisessä muodossa lähetettävä ja vastaanotettava lasku, jossa on vastaavat tiedot kuin paperilaskussa. Lähetä vesilaskutukseen palvelua varten tarvittavat tiedot, niin saat yrityksesi seuraavan vesilaskun verkkolaskuna. Palveluun seuraavat tiedot:
- Yrityksen nimi, laskunaihe ja asiakasnumero edelliseltä laskulta
- Yrityksen verkkolaskuosoite
- Yrityksen käyttämä verkkolaskuoperaattori vastaanottamiseen
- Yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot
Vesilaskutuksen yhteystiedot: vesilaskutus.oulunvesi(at)ouka.fi
Maksamiseen liittyvät asiat
Monetra Oy hoitaa vesilaskutuksen maksuvalvonnan. Heihin otetaan yhteyttä mm. eräpäivän siirtoon tai palautuksia varten tarvittavien tilinumeroiden ilmoittamista varten. Yhteystiedot maksuvalvontaan: ouka.myyntireskontra(at)monetra.fi tai puh. 044 7030731.
Laskutuksen sähköiset palvelut
Mittarilukeman ilmoittaminen
Oulun veden sopimusasiakkaat pääsevät syöttämään kulutuslukemansa sähköisiin palvelujärjestelmiin sekä selaamaan lukema- ja käyttötietojaan.
Sähköiseen Online -palveluun tarvittavat tunnisteet löytyvät vesilaskusta tai vesimittarin lukukortista. Palveluun tallennetaan vain täydet kuutiot. Muista myös hyväksyä vesimittarin lukema.
Palaute vesilaskutukselle
Oulun Veden vesilaskutukseen voi lähettää palautetta etusivun sähköisen palautelomakkeen kautta. Mikäli toivotte yhteydenottoamme, lisätkää viestiinne vielä yhteystiedot.
Oulun kaupunki suosittelee e-laskun käyttöönottoa
Kuluttajaneuvonta
Kuluttajariidoissa kuntalaisen tulee olla yhteydessä ensin kuluttajaneuvontaan, ennen kuin ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunta saattaa jättää käsittelemättä asian, jos kuntalainen ei ole ollut ensin yhteydessä kuluttajaneuvontaan.